válkaČeskoslovenskoobjevy

Zmizení MV Derbyshire způsobil orkán

Zmizení MV Derbyshire způsobil orkán
Zdroj: Wikimedia Commons
+ 2 fotky+ 3 fotky

Potopení nákladní lodi bylo v 70. letech minulého století poměrně běžné. Docházelo k tomu průměrně jednou za 3 až 6 týdnů, zpravidla zmizela loď i s celou posádkou. Do této skupiny patří i tanker MV Derbyshire. Jeho případ ale vyvolal pozornost, protože šlo o největší britskou loď ztracenou na moři.

Tomáš Chalupa 9. září 2020

MV Derbyshire byl postaven v roce 1976 loděnicí Swan Hunter jako poslední ze série šesti podobných lodí. Byla zaregistrována v Liverpoolu a jejím provozovatelem se stala společnost Bibby Line. Loď zmizela 9. září roku 1980 při orkánu Orchid. Ke dnu kleslo 42 členů posádky spolu se dvěma manželkami námořníků, které byly rovněž na palubě.

Výtlak lodi činil 91 tisíc tun, což z MV Derbyshire dělá největší britskou loď ztracenou na moři. Případ po dvacet let budil velké vášně a kontroverze. Jak už jsme řekli v úvodu, k potápění lodí docházelo poměrně často, ale šlo o stará plavidla, která po mnoha stránkách nevyhovovala, některá z nich už vůbec neměla na moře vyplout. Loďařský průmysl zkrátka příliš nedbal na předpisy a bezpečnost. MV Derbyshire ale byla obrovská loď, sotva čtyři roky stará. Co se vlastně onoho 9. září stalo?

Thumbnail # U Falkland byl nalezen vrak SMS Scharnhorst
Mohlo by Vás zajímat:

U Falkland byl nalezen vrak SMS Scharnhorst

Loď se nacházela 230 mil od Okinawy na cestě z Kanady do Japonska, kam vezla náklad 160 tisíc tun železné rudy. Kapitán dostal vysílačkou zprávu, že se k němu blíží silný orkán. Loď nevyslala nikdy žádné volání Mayday, a prostě zmizela. Řídila se přitom komerční navigací Ocean routes, která naviguje lodě tak, aby se vyhnuly bouřím a současně pluly stále ke svému cíli. Teoreticky se tak MV Derbyshire neměla k bouři vůbec dostat.

Pátrání po lodi začalo 15. září a trvalo 6 dní a nepřineslo žádné výsledky. Až po šesti týdnech byl spatřen u Japonska jeden ze záchranných člunů z MV Derbyshire. Jinak ale neexistovalo žádné vysvětlení.

Spekulovalo se o tom, že zprávy z navigačních systémů zohledňujících počasí se lišily nebo byly v protikladu, takže loď nakonec vplula přímo do tajfunu. Ovšem to samo o sobě nemohlo loď potopit. MV Derbyshire byla moderní, dobře stavěná, jestli měla nějaká nákladní loď odolat orkánu, pak to byla právě MV Derbyshire. Britská vláda původně nechtěla vést žádné vyšetřování, ale rodiny zmizelých námořníků chtěli znát odpovědi. Kde je loď a proč se potopila? Odpovědi ale nepřicházely.

Ty přišly až v roce 1994, když byl objeven vrak lodi. Byl pečlivě prozkoumán a vyfotografován. Zjistilo se, že velká vlna zřejmě urazila kryt malé ventilační trubky poblíž přídě. Tou pak voda proudila několik dní do přídě, která se kvůli tomu zanořovala níže. Když pak orkán přinesl ještě silnější vlny, příď byla příliš nízko a vlna urazila kryt prvního nákladového prostoru. Do lodi se tak během chvilky dostaly stovky tun vody. Loď začala okamžitě zajíždět pod vodu, praskly další přepážky, loď se obrátila a byla rozervána implozí. Vše se událo během okamžiku, nebyla šance ani zavolat rádiem o pomoc.

Závěr tedy zní, že loď nakonec potopily vlny orkánu, které poškodily některé důležité součásti lodi a způsobily, že šla velmi rychle ke dnu.  Otázkou dodnes zůstává, jak fungoval naváděcí systém a zda se loď měla šanci orkánu vyhnout. To už jsou ale spíše jen teoretické spekulace.

 

Další články

Zavří­t reklamu