válkaČeskoslovenskoobjevy

Fatální srážka vlaků u Stéblové: Co způsobilo smrt 118 cestujících?

Fatální srážka vlaků u Stéblové: Co způsobilo smrt 118 cestujících?
Zdroj: cd.cz
+ 3 fotky+ 4 fotky

Letos je tomu již 60 let, kdy se u obce Stéblová na Pardubicku srazily dva osobní vlaky. Šlo o největší železniční nehodu v Čechách a druhou největší železniční nehodu v Evropě, která si vyžádala 118 obětí a 110 zraněných. Mnoho lidí vagony rozdrtily a někteří cestující uhořeli při požáru, který vznikl smísením žhavého uhlí z parní lokomotivy a nafty z motoráku.

Václav Pokorný 14. listopadu 2020

Co této tragédii předcházelo? Za vším stál předčasný výjezd vlaku 608 ze Stéblové bez svolení výpravčího. Právě sem 14. listopadu 1960, krátce před tři čtvrtě na šest večer, přijel vlak 608 z Liberce tažený parní lokomotivou. Ve stanici měl vyčkat na příjezd motorového vlaku 653, jenž se ke Stéblové blížil po jednokolejné trati od Pardubic. Průvodčí vlaku však náhle dal znamení k odjezdu a ten se rozjel. Minul návěstidlo se znamením Stůj!, rozřízl výhybku postavenou pro opačný směr a postupně nabíral rychlost.

Z domku vyběhl vyděšený výpravčí a snažil soupravu zastavit. Marně. Rozjetý vlak nedostihl ani výhybkář na kole. Poslední šancí zabránit blížící se katastrofě bylo zastavit plně obsazený motorák od Pardubic na stanovišti kousek za Stéblovou. Telefon s příkazem se ale rozdrnčel v okamžiku, kdy už vlak projížděl pod jeho okny. Zhruba 1 500 metrů za Stéblovou se obě soupravy srazily.

Thumbnail # Železniční nehoda v Bezděčíně: Vlak na přejezdu vrazil do autobusu, na místě zemřelo 23 lidí
Mohlo by Vás zajímat:

Železniční nehoda v Bezděčíně: Vlak na přejezdu vrazil do autobusu, na místě zemřelo 23 lidí

Po záchranných pracích začalo vyšetřování. Průvodčí tvrdil, že v mlze zahlédl paprsek zeleného světla, který považoval za signál od výpravčího, a proto vydal pokyn k jízdě. To potvrdili i dva cestující. Výpravčí však nic takového udělat nemohl – nebyl totiž na nástupišti. Jak se pak ukázalo, signál nedal ani nikdo z vlakového personálu, a tato skutečnost zůstává dodnes záhadou.

Srážce obou vlaků mohl zabránit ještě topič, jehož povinností bylo sledovat odjezdové návěstidlo. To bylo v poloze „Stůj“, což topič, který přikládal do kotle a hlásil nedostatek vody, neviděl.

Sled těchto nešťastných událostí měl za následek srážku obou vlaků, při které zahynulo 118 cestujících a 110 bylo zraněno. Lehká konstrukce motorového vozu nemohla proti masivní parní lokomotivě obstát. V kabině prvního motorového vozu ihned zahynul strojvedoucí. Druhý vůz pokračoval v jízdě a převrátil se na bok. Další tři vozy najely do sebe. Sílu nárazu dokazoval i fakt, že ze tří vagónů se stal v podstatě jeden.

Thumbnail # První letecká nehoda v Česku: Balon se zřítil na slévárnu a shořel
Mohlo by Vás zajímat:

První letecká nehoda v Česku: Balon se zřítil na slévárnu a shořel

Lokomotiva vlaku 608 díky parnímu kotli nebyla příliš poškozená a její vlaková četa vyvázla bez zranění. První dva vozy, poštovní a kurzovní vagon, vykolejily. Po podlaze prvního osobního vozu přejel druhý osobní vůz a zničil ho. Další osobní vůz vykolejil a převrátil se.

Zbylých sedm vagonů bylo téměř beze škod. Aby topič se strojvedoucím lokomotivy zabránili větším škodám, vysypali z kotle žhavé uhlí. Domnívali se, že by mohl vybouchnout. Netušili však, že z motorového vlaku vytéká palivo, které vzplanulo. Následný požár se tak stal osudným pro desítky přeživších.

O největším vlakovém neštěstí dobový tisk mnoho nenapsal, aby nebyla poškozena pověst socialistického zřízení. Noviny pouze přetiskly oficiální zprávu České tiskové kanceláře. Politici a úředníci poté navštívili zraněné v nemocnici, kde jim předali bolestné 800 Kčs a dva pomeranče.

Při soudním procesu, konaném v únoru 1961, dostali strojvedoucí, vlakvedoucí, pomocník strojvedoucího a starší průvodčí vlaku číslo 608 s parní lokomotivou tresty od jednoho a půl do pěti a půl let vězení.

Související články

Další články

Zavří­t reklamu