válkaČeskoslovenskoobjevy

Za druhé světové války se běžně jezdilo na dřevoplyn

Za druhé světové války se běžně jezdilo na dřevoplyn
Zdroj: Wikimedia Commons

Za války je jednou z nejvíce nedostatkových surovin benzin, respektive ropa. Pro běžné využití v motorech automobilů hluboko v zázemí jí zpravidla moc nezbývá, vše spolknou tanky a vojenské náklaďáky. Proto docházelo za války k přestavbě automobilů na dřevoplyn.

Tomáš Chalupa 16. září 2020

Na dřevoplyn se za války přestavovaly vozy zcela běžně, moho kutilů to zvládlo svépomocí, další se obrátili na odborníky. V podstatě šlo o to ke spalovacímu motoru přidat dřevoplynový generátor. Tento způsob využití byl rozšířený i v Protektorátu Čechy a Morava, později i v Německu, Japonsku a dalších zemích.

K prvnímu použití dřevoplynu jakožto pohonu motoru došlo v roce 1923. Tehdy německý inženýr Georges Imbert vynalezl nejprve první dřevoplynový generátor na dřevo a použil jej pro motor automobilu. Samotný stroj vynalezl už o dva roky dříve. O jeho vynález projevila zájem francouzská armáda. Byznys se úspěšně rozvíjel a Imbert založil celou společnost na výrobu dřevoplynových motorů. Na konci 30. let už jezdilo po Evropě 500 000 automobilů na dřevoplyn a existovalo 3000 dřevoplynových stanic. A to ještě ani nezačala válka.

Thumbnail # Nacisté postavili superrychlá auta, jeden rekord drží dodnes
Mohlo by Vás zajímat:

Nacisté postavili superrychlá auta, jeden rekord drží dodnes

Motory na plyn byly za války vybaveny nejen osobní automobily, ale i vlaky, lodě, traktory, zkrátka celá řada dopravních prostředků. Dokonce se experimentovalo i s tanky na dřevoplyn, ale tady už narazil celý model na své limity. Němci pro tanky raději používali syntetický paliva.

V Japonsku, které se rychle ocitlo za války bez dostatku pohonných hmot, jezdila veškerá domácí doprava na uhlí nebo dřevoplyn. Byla to nejjednodušší cesta, jak udržet v provozu automobilovou dopravu a současně zachovat pohonné hmoty pro frontu.

Po válce dřevoplyn jako pohonná jednotka rychle zmizel a byl nahrazen klasickými benzínovými motory.

Další články

Zavří­t reklamu