válkaČeskoslovenskoobjevy

Výstražné sirény od Chrysleru byly tak výkonné, že spouštěly déšť

Výstražné sirény od Chrysleru byly tak výkonné, že spouštěly déšť
Zdroj: amusingplanet.com
+ 1 fotka+ 2 fotky

Výstražná siréna firmy Chrysler (Chrysler Air Raid Siren) byla velká zhruba jako osobní auto a vážila 3 tuny. Dokázala vytvořit neskutečně silný zvuk o síle 338 decibelů, které byly naměřeny 30 metrů od sirény.

Tomáš Chalupa 2. března 2020

Sirénu poháněl benzinový motor o výkonu 180 koňských sil. Ten poháněl kompresor a rotor. Kompresor tlačil vzduch do rotoru, který jej „rozsekával“ a tím vytvářel zvuk. Síla zvuku byla tak velká, že dodnes drží světový rekord v této kategorii.

Takto silná siréna měla jeden hlavní úkol. Upozornit lidi v případě jaderného útoku ze strany Sovětského svazu. Vyvinula ji firma Chrysler ve spolupráci se společností Bell. Byl to právě Bell, který přišel s konceptem kompresoru a rotoru k tvorbě zvuku.

Chrysler navrhl celkem tři verze této sirény. První se prodávala už ve 40. letech, bylo jich objednáno a prodáno více než 100 kusů. Vylepšená verze se začala prodávat v roce 1952. Ta měla motor o výkonu 140 koňských sil. I ta zaznamenala velký komerční úspěch podpořený tím, že vláda pobízela nejrůznější organizace a instituce, aby si ji pořídily. Jen v Los Angeles jich bylo šest. Přezdívalo se jim Big Red Whistles, tedy velká červená píšťalka. Její zvuk byl slyšet na 25 mil daleko.

Za druhé světové války našli vojáci pro sirény ještě jedno netradiční použití. Na letištích v Anglii byla častým problémem mlha, která komplikovala přistání letadel. Zjistilo se ale, že pokud siréna houká směrem k mlžnému mraku, dokáže částice přimět, aby se spojovaly, což ve výsledku zapříčinilo déšť. Mrak se tak doslova vypršel a zmizel.

Problém ovšem byl samotný zvuk, který byl extrémně silný a lidé ho prostě nezvládali. Operátoři sirény sice měli uši ucpané gumovými špunty ještě omotanými pruhy bavlny, ale ani to nebylo dost. Zvuk také zraňoval ptáky a zvířata v okolí. Nakonec se tak od tohoto způsobu rozhánění mračen upustilo.

Sirény byly ve své třetí variantě ve výrobě až do roku 1957, používaly se pak až do 70. let. Většina pak skončila ve šrotu. Jedna se stále nachází na střeše Westin Poinsett hotelu v Jižní Karolíně a další na hasičské zbrojnici v Rochesteru.

Další články

Zavří­t reklamu