válkaČeskoslovenskoobjevy

Vesmírné auto Astra-Gnome: Takhle si v 50. letech představovali vůz nového tisíciletí

Vesmírné auto Astra-Gnome: Takhle si v 50. letech představovali vůz nového tisíciletí
Zdroj: vintag.es
+ 5 fotek+ 6 fotek

Astra-Gnome byl koncept vozidla od designéra Richarda Arbiba. Ten přetvořil do naprosto futuristické podoby šasí z vozidla Nash Metropolitan. Bylo to vozidlo, které v v 50. letech uchvátilo každého milovníka sci-fi.

Tomáš Chalupa 25. ledna 2018

Arbib chtěl tímto konceptem představit svou vizi, jak budou vozidla vypadat v roce 2000. Jak víme dnes, moc se netrefil, ale jeho Astra-Gnome je i tak naprosto fantastická.

Arbib byl v padesátých letech minulého století jedním z nejprominentnějších automobilových designérů. Pracoval pod křídly automobilky American Motors, která jej pověřila vytvořením konceptu vozidla z daleké budoucnosti. Arbibovi trvalo pouhé čtyři měsíce, než představil koncept futuristické Astry-Gnome.

Vozidlo se dostalo na titulní stránky magazínu Newsweek 3. října 1956. V tom samém roce byl vůz předveden s velkým úspěchem na automobilové přehlídce v New Yorku. Návštěvníci byli modelem naprosto nadšeni. Jak to na takových přehlídkách chodí, nechyběla ani sličná modelka, která vůz představila a také rovnou vysvětlila divákům, že se Astra-Gnome nebude nikdy sériově vyrábět.

Váha vozu byla 907 kilogramů. Jen na na estetické doplňky a boční panely bylo použito 104 kilogramů hliníku. Největší pozornost vzbudila bublinovitá kabina, která nabízela dokonalý výhled do všech stran. Aby se dalo nastoupit dovnitř auta, musela být celá skleněná kopule nadzvednuta podobně jako třeba kryt kokpitu letadla. To vše společně s naprosto úchvatným designem dodávalo vozidlu vzezření neporovnatelné s žádným jiným automobilem.

Kabina byla dokonale zvukotěsná, což umocňovalo zážitek z poslechu hudby z rádia. Nechyběla ani klimatizace a na svou dobu velmi vyspělé bezpečnostní prvky. K výbavě auta patřily i masivní designové hodiny.

Bohužel vůz rychle upadl v zapomnění právě díky tomu, že nenásledovala žádná výroba. Podařilo se ho objevit až v osmdesátých letech v New Yorku. Byl zrekonstruován a dnes je k vidění v Kalifornském muzeu.

Další články

Zavří­t reklamu