válkaČeskoslovenskoobjevy

Veronica Fosterová – ikona s kulometem Bren

Veronica Fosterová – ikona s kulometem Bren
Zdroj: Wikimedia Commons
+ 5 fotek+ 6 fotek

Veronica Fosterová se zapsala do dějin jako Ronnie the Bren Gun Girl, tedy něco jako holka s kulometem Bren. Tato mladá Kanaďanka reprezentovala všechny ženy, které za druhé světové války nastoupily do továren, aby vyráběly zbraně.

Tomáš Chalupa 9. června 2021

Fosterová nastoupila za druhé světové války do továrny John Inglis Co. Ltd, která v licenci vyráběla britské lehké kulomety Bren. Stala se veřejnou ikonou díky sérii propagačních plakátů, na kterých pózovala většinou právě s lehkým kulometem Bren.

Později přibyly ale i další plakáty a snímky zachycující ji při běžných činnostech, při tanci nebo návštěvě párty. Na snímcích často pózovala, jak vyfukuje cigaretový kouř. Věc, která by dnes nejspíš vůbec neprošla, ovšem tehdy bylo kouření bráno jako symbol emancipace a svobody, částečně prý v případě Fosterové evokovalo i kouřící hlaveň kulometu. Ať již byly marketingové záměry jakékoliv, zkrátka to fungovalo.

Američané se tímto konceptem inspirovali a stvořili vlastní ženskou ikonu industriální výroby, známou jako Rosie the Riveter. Ta se samozřejmě díky velikosti a významu Ameriky stala známější než Ronnie, ale málokdo ví, že Ronnie byla první v této zvláštní kategorii modelek.

Thumbnail # Deset tisíc holek z plakátu se sešlo, aby vzdaly hold pracujícím ženám z války
Mohlo by Vás zajímat:

Deset tisíc holek z plakátu se sešlo, aby vzdaly hold pracujícím ženám z války

Fotky z běžného života Fosterové měly ženy inspirovat a ukázat jim, že i ony si mohou plnit své sny. Mohou sportovat, věnovat se nevšedním koníčkům a celkově se uplatnit v jinak mužském světě. Ovšem všechny tyto sny byly pomíjivé a byly částečně vyvolány zvláštní válečnou situací. Po válce, kdy se muži vrátili domů,  se mnoho žen těchto snů vzdalo a přijalo opět roli manželek a žen v domácnosti. Fosterová ovšem své ambice realizovala, když se po válce vydala na pěveckou dráhu a zpívala v kapele Mart Kenney and His Western Gentlemen. Zde také potkala svého manžela, trombonistu George Guerretteho. Zemřela v roce 2000, ale dodnes zůstává jedním ze symbolů ženské emancipace za druhé světové války.

Další články

Zavří­t reklamu