Takto vypadal HMS Zubian, loď zrozená ze dvou.

Takto vypadal HMS Zubian, loď zrozená ze dvou. | zdroj: amusingplanet.com


Válečná loď HMS Zubian se zrodila ze dvou zmrzačených

TÉMATA: lodě | první světová válka | velká británie

user-avatar

Tomáš Chalupa

18. 06. 2020 | 10:14

Je běžné, že když námořnictvo má staré lodě, dá je buď do šrotu, nebo využije jejich části pro stavbu nového plavidla. Je ale poměrně neobvyklé, když se vezmou poloviny dvou lodí a přivaří se k sobě. Přesně tak vznikl HMS Zubian.

V roce 1909 spustilo britské námořnictvo na vodu dva torpédoborce třídy Tribal HMS Zulu a HMS Nubian. Nebyly to moc dobré lodě, měly vysokou spotřebu paliva, která snižovala akční rádius, takže se torpédoborce této třídy používaly hlavně v domácích pobřežních vodách na ochranu před ponorkami a nájezdy sabotážních komand.

Zulu za první světové války zajal německou obchodní loď Perhns a účastnil se operace na pokládání min u pobřeží Belgie. Pak se připojil k Nubianovi a společně pokládaly u břehů bóje. Samotný Nubian toho z opravdové války moc neviděl, účastnil se jen několika námořních cvičení. V roce 1916 ho na moři zasáhlo torpédo z německé ponorky. Nubian se málem rozpadl, podařilo se mu dovléct na pevninu, čímž si ale zničil příď. Při zásahu torpédem zahynulo 15 námořníků, plavidlo bylo neschopné další služby.

O měsíc později Zulu najel na minu a rovněž se málem potopila. Tři muži zemřeli a lodi odpadla celá záď. Zbytek byl dovlečen do Doveru. Krátce po sobě tak královské námořnictvo získalo dvě lodě, z nichž jedna neměla záď a druhá měla kompletně zničenou příď. Jak už asi tušíte, výsledkem bylo, že se zrodil HMS Zubian, kombinace obou plavidel, z nichž si odnesl vždy tu funkční nepoškozenou část.

Byl sestaven v chathamských loděnicích v Kentu a brzy vyplul do Doverské úžiny pátrat po německých ponorkách. Také se věnoval doprovázení konvojů v pobřežních vodách a účastnil se jako eskortní plavidlo i jednoho nájezdu na belgické pobřeží. Po válce byl rozebrán a definitivně skončil ve šrotu.  

user-avatar

Tomáš Chalupa

18. 06. 2020 | 10:14

Zavří­t reklamu