Vzorky s viry byly odebrány z ledovce na Tibetské náhorní plošině.

Vzorky s viry byly odebrány z ledovce na Tibetské náhorní plošině. | zdroj: livescience.com


V tibetském ledovci vědci odhalili prastaré neznámé viry

TÉMATA: viry | tibet

user-avatar

Tomáš Chalupa

27. 02. 2020 | 12:00

Lidstvo teď má spoustu starostí s novým koronavirem, který decimuje zejména Čínu, ale v nedalekém Tibetu vědci objevili doposud neznámé a velmi staré skupiny virů, které byly zmraženy v ledovci. Stáří virů je nejméně 15000 let.

Vědci při navrtávání hlubších vrstev ledovce objevili skupinu 28 virů. Nikdy předtím tyto viry nikdo neviděl ani nepopsal, pro současnou vědu jsou neznámé. Vědcům proto mohou pomoci v mnoha směrech. Odborníci se mohou dozvědět, které druhy virů jsou schopné přežít v extrémních mrazech. „Pokud by se věci vyvíjely špatně a led roztál, do okolí se mohou dostat nebezpečné patogeny,“ upozorňují vědci ve zprávě. Je to nejhorší možný scénář, kdy z tajícího ledovce začnou do vzduchu pronikat prastaré viry, na které nemá současná medicína žádné protilátky.

Vzorky ledu s obsahem virů se odebírají z tibetských ledovců opakovaně. Jeden odběr byl proveden v roce 1992, další v roce 2015. Tehdy ale nebyly stanoveny protokoly a postupy pro bezpečný odběr virů z ledu. Pro jejich odběr totiž musí být vytvořeno ultrachladné a zcela sterilní prostředí, aby nebyly vzorky kontaminovány z okolí. Ideální teplota pro tyto postupy je kolem -5 stupňů Celsia. Led také musí být sterilizován a umyt etanolem. Velikost vzorků je kolem 2 centimetry ledu.

Vědci jsou nyní díky modernější technice a přesným postupům schopní odebírat vzorky a zabránit jejich kontaminaci. S postupem globálního oteplování a táním ledovců bude potřebné provádět stále více těchto odběrů, aby se podařilo zmapovat doposud zmrzlé druhy virů a jejich dopad na environmentální prostředí. Jednou se totiž mohou tyto viry uvolnit do ovzduší, a čím více informací o nich lidstvo bude dopředu mít, tím lépe.  

témata

user-avatar

Tomáš Chalupa

27. 02. 2020 | 12:00

Zavří­t reklamu