Obří replika Studbakeru Prezident před továrnou společnosti v Indianě.

Obří replika Studbakeru Prezident před továrnou společnosti v Indianě. | zdroj: amusingplanet.com


V roce 1931 postavili ze dřeva dvanáctimetrový Studbaker Prezident

TÉMATA: auta | usa | rekordy

user-avatar

Tomáš Chalupa

22. 02. 2020 | 11:30

V roce 1929 bylo jen několik málo amerických společností, které nezasáhl krach burzy na Černý pátek. Snad nejhůře dopadla krize na automobilový průmysl a rozhodně se nevyhnula ani tradiční značce Studbaker.

Společnost před krachem burzy byla velmi úspěšná a stále rostla. Ve svých třech továrnách produkovala 180 000 vozů za rok a udržovala si významné postavení na trhu. S příchodem krize ale nastalo to co všude jinde – útlum výroby a propouštění. Studbaker jen zázrakem přežíval a k bankrotu mu nechybělo mnoho. Předseda správní rady spáchal sebevraždu a společnost prohrávala v konkurenčním boji s Fordem a General Motors.

Uprostřed těchto ekonomických těžkostí se firma rozhodla k bezprecedentnímu kroku. Vedení chtělo postavit obří dřevěnou repliku jednoho z nejlepších vozů automobilky, Studbakeru Prezident. To byl prémiový model a vlajková loď firmy, který byl na trh uveden v roce 1926. Vůz byl plný moderních prvků a také držitelem rychlostního rekordu.

Replika, která byla třikrát větší než originální auto, měla zvýšit prodeje a ukázat, že značka není na lopatkách. Obří replika vážila 5,5 tun a na její stavbu bylo použito piniové dřevo. Společnost Firestone Tyres také dodala pro potřeby modelu obří pneumatiky.

Auto stálo před branami hlavního závodu firmy v South Bendu v Indianě. Přítomnost repliky zajistila společnosti skutečně velkou míru pozornosti ze strany médií a veřejnosti. Vůz si prohlíželi turisté, objevil se také v desetiminutovém reklamním filmu nazvaném Wild Flowers (Divoké kvítí).

Bohužel při samotné konstrukci nebylo příliš myšleno na to, aby replika odolala špatnému počasí. Vůz vydržel v South Bendu až do roku 1936, kdy již byl v tak špatném stavu, že se jej společnost rozhodla spálit.

Studbaker tím ale s konstrukcí obřích maket neskončil. Už v roce 1933, tedy v době, kdy Studbaker Prezident stál ještě na svém místě, vytvořila novou, ještě větší repliku vozu Land Cruiser, která měla na délku 22 metrů. Ta již nebyla ze dřeva, ale z umělé hmoty. Vůz byl vytvořen speciálně pro Světovou výstavu v Chicagu. Po jejím skončení byl rozmontován.

 

témata

user-avatar

Tomáš Chalupa

22. 02. 2020 | 11:30

Zavří­t reklamu