válkaČeskoslovenskoobjevy

V padesátých letech nesměly české děti věřit v Ježíška ani Svatého Mikuláše. Z Východu soudruzi importovali Dědu Mráze

V padesátých letech nesměly české děti věřit v Ježíška ani Svatého Mikuláše. Z Východu soudruzi importovali Dědu Mráze
Zdroj: smartlittleweb.com

Převratný nápad, jak dětem z hlaviček vymazat Mikuláše i Ježíška, se rodí v padesátých letech minulého století. V rozhlasovém projevu tehdejší komunistický předseda vlády Antonín Zápotocký nechává Ježíška zázračně vyrůst, zestárnout, zarůst hustým plnovousem, až se z něj stává ruský Děda Mráz. Ten, jak pateticky zdůrazňuje, nechodí nahý a otrhaný, ale je pěkně oblečený v beranici a v kožichu, jak se na nové poměry sluší a patří.

Václav Pokorný 4. prosince 2017

Vánoce roku 1952 se do historie naší československé vlasti zapisují sugestivním rozhlasovým projevem Antonína Zápotockého. Ten se v zápalu ideologického boje obrací na širokou veřejnost a v projevu činí zázraky dosud nevídané. Předseda vlády a pozdější prezident vypráví dětem a mládeži o magické přeměně Ježíška v Dědu Mráze. Avšak ani tato převeliká imaginární snaha importovat do českých domácností Dědu Mráze se nesetkává s větší odezvou. Ježíšek a jesličky tak nadále zůstávají tradičním symbolem českých Vánoc.

Místa, kde se soudruhům dědu Mráze daří udržet při životě, jsou tak jen akce na školních besídkách či schůze pořádané Svazem československo-sovětského přátelství. Jeho návrat se nedaří ani v letech normalizace, kdy živoří na akcích svazu žen, besedách o “zemi, kde zítra již znamená včera” nebo jiných stranických taškařicích. Sametová revoluce celou 47letou anabázi ukončuje a dědu Mráze spolu sovětskými vojáky navrací do jejich původního domova.

Děda Mráz alias Mrazík, jak ho známé z populární filmové pohádky, každoročně vysílané o Vánocích v televizi.

Děda Mráz alias Mrazík, jak ho známé z populární filmové pohádky, každoročně vysílané o Vánocích v televizi.

Zajímavé ovšem je, že děda Mráz, Ježíšek, francouzský Père Noël i Santa Claus, který se dnes snaží vehementně vetřít do přízně českých dětí, mají svůj původ v osobě Svatého Mikuláše. Do českých zemí se uctívání Ježíška dostává v 16. století z Německa a má sloužit jako protiváha Svatého Mikuláše, kterého prosazuje Vatikán. Symbolem Vánoc je v Čechách od 19. století. Také ve Francii vzniká nová postava Vánoc – Père Noël. Dochází k tomu v důsledku odtržení republiky od církve a představuje ji pohádková bytost určená pro ateisty.

Kolem roku 1850 v Rusku vytlačuje Svatého Mikuláše z jeho pozic Děda Mráz. Ten v původní ruské mytologii symbolizoval období zimy. Nyní se z něj za přispění pravoslavné církve stává symbol Vánoc, který nosí dárky.

Malý Ježíš neboli Ježíšek či také jezulátko

Malý Ježíš neboli Ježíšek či také jezulátko

To Santa Claus je jiný případ. Vznikl 23. prosince 1823, kdy v newyorských novinách vyšla básnička „Návštěva Svatého Mikuláše“, která jej přetvořila ve vlídného staříka, který umí létat vzduchem, spouští se komíny a naděluje hodným dětem dárky. Od roku 1931 se z něj stala díky reklamě na Coca-Colu komerční celebrita.

Lze však říci, že přes veškeré konkurenční tlaky jiných kultur zůstávají české domácnosti nadále věrny tradičnímu Ježíšku. Otázkou tak je, odkud toto chudé dítko z chléva čerpá zdroje, aby uspokojilo rostoucí poptávku po čím dál dražších dárcích.

Související články

Další články

Zavří­t reklamu