V Brightonu měli unikátní mořskou železnici, fungovala jen pár let

V Brightonu měli unikátní mořskou železnici, fungovala jen pár let | zdroj: amusingplanet.com


V Británii provozovali námořní železnici, vydržela jen pár let

TÉMATA: vlaky | technologie | velká británie

user-avatar

Tomáš Chalupa

7. 02. 2020 | 13:00

Britské město Brighton mělo na konci 19. století úžasnou technologickou atrakci. Pořídilo si totiž unikátní vodní železnici, což byla dráha pro speciální vlaky jedoucí v moři poblíž pobřeží.

Psal se rok 1883 a Volkova elektrická dráha byla otevřena pro veřejnost. Cílem bylo zvýšit turistický ruch v Brightonu. Dráhu otevřel Magnus Volk, britský inženýr a podnikatel. Původně měla dráha vést jen do Paston Pace, ale Volk chtěl dál, do Rottingdeanu. Ten byl ale za vodou, což byla závažná překážka.

Volk se nevzdal a vymyslel speciální vlak schopný jet vodou. S konstrukcí začal v roce 1894. Výsledkem bylo opravdu unikátní vozítko na kolejích a dlouhých „nohách“. Bylo poháněno dvěma elektromotory o výkonu 25 koňských sil. Vlaku se brzy začalo říkat Daddy Long-Legs, tedy něco jako dlouhonohý taťka. Oficiální jméno vlaku znělo Pioneer.

V roce 1896 byl mořský úsek trati slavnostně otevřen. Po šesti dnech ale přišla silná bouře, Daddy byl poškozen a na mnoho měsíců musel do opravy. To Volka téměř přivedlo k bankrotu. Dráha byla celkově finančně velmi nákladná, za špatného počasí se nejezdilo, takže finanční ztráta se prohlubovala. Za přílivu navíc jel vlak stejnou rychlostí, jako když šel člověk pomalou chůzí na procházku. Stačilo zřejmě pořídit silnější motor, ale na to Volk neměl peníze.

Volk přesto dokázal trať udržet v chodu i v novém století. Tam ale Volkovi zlomily vaz úřady, které plánovaly v místě dráhy stavbu dvou betonových kanálů. Celou trať by musel Volk přesunout ještě hlouběji do moře, což bylo už úplně mimo jeho možnosti.

Pioneer tedy skončil a Volk ho nechal rezavět tam, kde byl. V roce 1910 byly zbytky dráhy i s unikátním vlakem prodány do šrotu. Samotná Volkova elektrická dráha ovšem fungovala dál a dokonce se časem rozšířila. Stala se svého času nejdelší elektrickou železnicí světa. Jen její mořskou část pohltil čas. Dnes na místě dráhy zbývá jen velmi málo připomínek zašlé slávy Pioneeru v podobě několika betonových bloků.

user-avatar

Tomáš Chalupa

7. 02. 2020 | 13:00

Zavří­t reklamu