válkaČeskoslovenskoobjevy

Úskalí domácího učení: Psaním na klávesnici se děti neučí tak efektivně jako psaním rukou

Úskalí domácího učení: Psaním na klávesnici se děti neučí tak efektivně jako psaním rukou
Zdroj: Pexels

Kvůli koronaviru je velká část dětí z celého světa doma, kde se učí prostřednictvím vzdálené výuky přes počítač. Jak to ovlivní jejich znalosti a prospěch? To budeme moci zhodnotit až po čase. Už nyní ale víme, že psaní na klávesnici není tolik efektivní jako psaní rukou.

Simona Knotkova 17. října 2020

Studii, která je v dnešní koronavirové době obzvláště aktuální, provedli vědci z Norské univerzity vědy a technologie v Trondheimu. Dohromady dali skupinu dvanácti dvanáctiletých dětí a dvanácti mladých dospělých, kteří měli za úkol splnit několik jednoduchých úkolů. Cílem vědců bylo zjistit, jaký vliv má na jejich učení psaní psacím písmem a psaní na klávesnici.

Thumbnail # Evoluce lidstvo připravuje o geny zodpovědné za učení, přesto nehloupneme
Mohlo by Vás zajímat:

Evoluce lidstvo připravuje o geny zodpovědné za učení, přesto nehloupneme

Děti a dospělí napojení na EEG s vysokým rozlišením střídavě psali digitálním perem na dotykový displej (namísto klasického pera) a klávesnicí na počítač. Badatelé sledovali, jak jsou do celého procesu psaní zapojeny jednotlivé oblasti mozku související s učením a pamětí. Výsledky se asi moc nebudou líbit příznivcům distanční výuky a odpůrcům psaného písma. Studie totiž prokázala, že u psaní perem mozek vykazoval více aktivity než u psaní na klávesnici.

„Použití pera dává mozku více ‚háčků‘ k zavěšení vzpomínek. Psaní rukou produkuje mnohem více aktivity v senzomotorických částech mozku. Tím, že perem tlačíme na papír, aktivujeme množství smyslů, vidíme písmena, která píšeme, a slyšíme zvuk, který psaním vydáváme. Tyto smyslové prožitky spojují různé části mozku a přizpůsobují ho k učení. Učíme se i pamatujeme si tak lépe,“ sdělila vedoucí studie, profesorka Audrey van der Meer.

Thumbnail # Sedmiletá dívka bez rukou vyhrála soutěž v psaní
Mohlo by Vás zajímat:

Sedmiletá dívka bez rukou vyhrála soutěž v psaní

Vědci nezkoumali, zda k podobnému efektu dochází také při psaní tiskacím písmem. Právě tento druh písma je trendem poslední doby, který vytlačuje klasické a obtížnější písmo psací. V některých zemích školy dokonce úplně upustily od vyučování psacího písma a studenti mají na výběr. Van der Merr doufá, že studie poukáže na důležitost ručního psaní a kreslení v raném věku. Je názoru, že i v zemích, kde školy upřednostňují modernější způsoby psaní, by se měly děti ručnímu psaní alespoň naučit.

Celá studie norského týmu vyšla v psychologickém žurnálu Frontiers.

Další články

Zavří­t reklamu