válkaČeskoslovenskoobjevy

Tohle je prý 10 nejkrásnějších filmů, jaké kdy byly natočeny

Zkoušeli jste někdy sepsat si seznam deseti svých nejoblíbenějších filmů? Zřejmě byste museli dlouze svůj výběr zvažovat a výsledný žebříček byl byl dosti subjektivní. Těžko byste totiž našli někoho, kdo by s vámi bezvýhradně souhlasil. Youtubový kanál CineFix, který se zaměřuje na filmaře a filmové fanoušky, si však dal tu ambici a vytvořil video, kde představil 10 nejkrásnějších filmů všech dob. Možná v něm objevíte svůj oblíbený film a možná narazíte na nějaký, který jste dosud ještě neviděli. Do komentáře nám napište, jak by eventuálně vypadalo vaše pořadí.

Yvonne Pokorná 8. července 2017

10. Ruská archa (2002)

Ruský režisér Alexandr Sokurov, známý svými symbolickými a meditativními snímky, určenými vyhraněnému publiku, naplnil v historické eseji Ruská archa sen řady filmařů – natočil devadesátiminutové dílo v jediném záběru. Nešlo tu samozřejmě o zápis do knihy rekordů, nýbrž o seriózní a pečlivě připravený experiment, který měl prokázat estetickou oprávněnost zvoleného postupu a oživit současný stav filmu jako uměleckého druhu. Podle autora mělo jít o film „na jedno nadechnutí“, jenž pojednává o reálnosti času a zároveň vytváří svéráznou spojnici mezi různými údobími ruské historie.

9. Manhattan (1979)

Melancholické vyznání lásky rodnému městu New Yorku fascinuje černobílou fotografií na širokém plátně a Gershwinovou hudbou, která filmu dodává tklivě veselý, jímavý podtón. Režisér snímku, Woody Allen, sám hraje televizního režiséra Issaca, který se nemůže rozhodnout pro jednu ze svých lásek, protože u žádné ženy nenachází skutečné naplnění. Neutěšeným milostným vztahům odpovídá převažující životní pocit newyorských intelektuálů: lze pozorovat úpadek kultury, osamělost, problémy se vzájemnou komunikací a neurózy jsou průvodní faktory.

8. Občan Kane (1941)

Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem – využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu – ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe.

7. 2001: Vesmírná odysea (1968)

Filozofická filmová opera. Evoluce a smysl existence lidstva v několika epochách, během kterých je člověk konfrontován se zlověstným a mlčícím symbolem mimozemského života. Science-fiction film, po kterém už filmové sci-fi nikdy nebylo jako dříve, a souběžně napsaný stejnojmenný science-fiction román, po němž se sci-fi literatura navždycky změnila. Jeden z největších mýtů filmové historie a společné mistrovské dílo dvou osobností svých oborů – režiséra Stanleyho Kubricka a spisovatele Arthura C. Clarka. Neopakovatelná cesta za hranice lidské zkušenosti, za hranice prostoru a času.

6. Konformista (1970)

Italský režisér Bernardo Bertolucci použil ve svém filmu Konformista jako předlohy stejnojmenného románu svého krajana, významného spisovatele Alberta Moravii, aby se zaměřil na nedávnou minulost a podal psychologický portrét muže, který se zaprodal fašistickému režimu. Dějovou linii však naprosto upozaďuje mistrovská kamera Vittoria Storara a Bertolucciho vizuální experimenty.

5. Pád (2006)

Zraněný kaskadér, který leží v nemocnici v Los Angeles, vypráví pětileté Alexandrii fantastický příběh pomsty pěti dávných hrdinů z Indie. Chce však za to protislužbu a dívenka, toužící uslyšet příběh až do konce, mu za to nosí ukradené morfium. Koprodukční dobrodružné fantasy drama natočil indický režisér Tarsem Singh. Poměrně netradiční snímek na pomezí artu omračuje vizuální kreativitou a velmi sugestivní hudební složkou.

4. Hero (2002)

Děj se odehrává před 2000 lety za vlády dynastie Qin a vypráví příběh hrdinného válečníka a ochránce krále, před kterým stojí obrovský úkol – sjednotit Čínu a krále tak učinit imperátorem. Producenti při natáčení spolupracovali s čínskou armádou, a tak mohly vzniknout jedny z nejefektnějších scén dějin historického válečného filmu. Na rozdíl od efektní západní produkce jsou však bojové scény pouze jednou z mnoha složek a boj v příběhu má více rovin. Nejedná se o smrtící balet, v němž hrdina potírá zlo, nýbrž o jakýsi druh duchovního dialogu, v němž jsou zbraně jen prostředkem poznání, že nejmocnější zbraň je žádná zbraň. Režisér Zhang Yimou do svého filmu obsadil snad všechny velké hvězdy současného čínského filmu, když k tomu připočteme bezchybnou choreografii soubojů, unikátní davové scény a výjimečnou vizuální stránku, tak se nám prezentuje velmi ojedinělý projekt (nejen) v rámci čínské kinematografie.

3. Lawrence z Arábie (1962)

Výpravný filmový epos, představující život britského důstojníka Lawrence, jenž během dvou let 1. světové války strávených v Arábii dokázal sjednotit arabské kmeny proti Turkům a ještě za svého života se stal legendou. Nestárnoucí snímek s Peterem O´Toolem v hlavní roli byl oceněn sedmi Oscary včetně Oscara za nejlepší film roku 1962.

2. Strom života (2011)

Texas, 50. léta minulého století. Jack O’Brien si prošel dětstvím plným her a krásné nevinnosti. Dospívání mu však přináší rozčarování a vztah s jeho otcem, který by mu pomohl tímto nelehkým obdobím projít, je dosti komplikovaný. Jack je ztracenou duší v moderním světě, která si klade řadu otázek a snaží se v životě zorientovat. Kde je pravda? Co je věčnost? Jak vznikl život… Hvězdně obsazený snímek je poctou životu, přírodě a světu kolem nás, jenž se nám odhaluje jako symfonie. Postupně, obraz po obrazu, nám přináší epický a dokonalý příběh, který je aktuální dnes, stejně jako před více než půl stoletím.

1. Samsara (2011)

SAMSARA opět spojuje režiséra Rona Frickeho s producentem Markem Magidsonem, jejíchž filmařské a hudební umění bylo potvrzeno již mnohokrát oceněnými filmy BARAKA a CHRONOS. „Samsára“ ve starodávném sanskrtu znamená „věčně se otáčející kolo života“ a tvůrci se v něm snaží zachytit prchavé okamžiky, které utvářejí náš život. Film, který vznikal přes pět let ve dvaceti pěti zemích, diváky zavádí na posvátná místa, do postižených oblastí, průmyslových zón a míst přírodních zázraků. Vše se odvíjí bez dialogů, komentářů a popisných textů, což úplně rozvrací naše očekávání tradičního dokumentu. Namísto toho film podněcuje naše niterné interpretace sugestivním obrazem a hudbou, které do starého chápaní vnáší nové prvky.

Další články

Zavří­t reklamu