válkaČeskoslovenskoobjevy

Stříbrný blesk: Auto, ve kterém Václav Havel řídil sametovou revoluci

Stříbrný blesk: Auto, ve kterém Václav Havel řídil sametovou revoluci
Zdroj: aktualne.cz
+ 3 fotky+ 4 fotky

O životě Václava Havla jako disidenta a prvního českého prezidenta se toho ví hodně, ale v jakém autě prožil sametovou revoluci, je již známo mnohem méně.

Václav Pokorný 16. listopadu 2019

Václav Havel je podle posledního sociologického průzkumů vnímán 60 procenty české společnosti jako nejvýznamnější postava polistopadového vývoje v roce 1989.

Jeho život je v kostce snad každému dobře znám, zdaleka ne však každý ví, jak moc měl rád automobily a že velmi důležitý pro něj byl především kvalitní přehrávač.

První vlastní auto si Václav Havel koupil v osmadvaceti letech v roce 1964. Tehdy mu přišly peníze za uvádění divadelních her v zahraničí a výběr padl na francouzskou Simcu 1000. Za dva roky si pořídil Renault 16 s výklopnou zadní částí. Tento hatchback střední třídy se stal autem roku 1966. Později si jako vášnivý motorista koupil německý Mercedes, který opět zaplatil z příjmů z divadelních her v zahraničí.

Havlův Volkswagen Golf

Havlův Volkswagen Golf

V roce 1987 si Václav Havel pořídil v Tuzexu Volkswagen Golf druhé generace ve stříbrné metalíze, který vlastnil až do roku 1990. Zařídil si, aby registrační značka obsahovala číslo 77 a tak asociovala Chartu 77. S tímto autem prožil i celou sametovou revoluci a říkal mu prý „stříbrný blesk“. Jezdil s ním na všechna setkání s tehdejšími představiteli moci a na jednání Občanského fóra. A protože nechtěl jako nově zvolený prezident jezdit v komunistických tatrách, byl de facto golf po kratičkou dobu i prezidentským vozem.

Tento legendární „stříbrný blesk” prezidenta Václava Havla bude v rámci Autodialogu s Václavem Havlem zaparkován před výstavním pavilonem Komunikace 89 na Letenské pláni naproti fotbalovému stadionu Sparty již zítra v sobotu 16. listopadu od 13 do 18 hodin a v neděli 17. listopadu od 13 do 16 hodin. Václavu Havlovi mohou zájemci z řad veřejnosti sdělit a nahrát svůj vzkaz o tom, jak jsme v posledních třiceti letech pečovali o svobodu slova. Tu Václav Havel přijel vybojovat na pražskou Letnou v roce 1989 právě tímto autem. Zdeněk Svěrák už prezidentovi vzkázal, že „naše demokracie je nemocná“. Pravda a láska jsou dnes považovány částí populace za nadávky, slušnost, čest a demokracie za hloupost.

Nejzajímavější vzkazy z automobilu se stanou součástí připravovaného dokumentu, který bude k vidění 24. a 25. listopadu na velkoplošné obrazovce symbolicky umístěné na tribuně stadionu Sparta přímo naproti výstavnímu pavilonu Komunikace 89 a v rámci připravované akce Den pádu cenzury v neděli 24. listopadu.

Další články

Zavří­t reklamu