válkaČeskoslovenskoobjevy

Stoletý Little Willie je praotec všech tanků, do boje nikdy nevyjel

Stoletý Little Willie je praotec všech tanků, do boje nikdy nevyjel
Zdroj: Wikimedia Commons

Britský tank Little Willie si nárokuje titul nejstaršího tanku na světě, i když se nejednalo o bojové vozidlo, ale o prototyp. Little Willie měl hlavně klíčový význam pro pozdější vznik slavných tanků, jež se proháněly po bojištích první světové války.

Tomáš Chalupa 17. srpna 2021

Myšlenka pásového obrněného vozidla se objevila již před první světovou válkou, ale žádná země se jí nezačala vážně zabývat až do roku 1915, kdy Velká Británie založila Výbor pro pozemní lodě. Královské námořnictvo bylo v té době nejlepším zdrojem zkušeností a znalostí o takovém stroji, proto mnoho členů výboru byli námořní důstojníci. Konstrukcí vozidla byla pověřena společnost William Foster & Company z Lincolnu, která vyráběla zemědělské stroje.

Zpočátku si společnost obstarávala předpřipravené pásové jednotky od společnosti Bullock Creeping Grip Tractor Company v USA. Montáž vozidla, tehdy známého jako Lincoln No.1 Machine, začala v srpnu 1915 a v září bylo připraveno k testování.

Téměř okamžitě se u vozidla objevily problémy. Při přejezdu zákopu, což byl jeden z hlavních úkolů vozidla, se spodní část pásů prohýbala do prázdna pod nimi. Toto prověšení způsobovalo sklouznutí kolejí z dráhy a buď zaseknutí hnacího ústrojí, nebo prosté vyřazení z provozu, což v obou případech vyřadilo vozidlo z boje. Kromě toho byly pásy Bullock pro tento úkol jednoduše příliš slabé.

Do konce září byl proto vyvinut mnohem lepší typ pásů, který nabízel lepší trakci a výrazně snížil četnost vyhození pásů. Vozidlo ale nemělo žádné odpružení, což způsobovalo velmi nepohodlnou jízdu pro posádku, kterých mělo být pravděpodobně šest. K řízení bylo zapotřebí dvou řidičů, z nichž jeden ovládal volant, spojku, primární převodovku a plyn, zatímco druhý obsluhoval brzdy.

Protože se jednalo pouze o prototyp, který se nikdy nedočkal bojového nasazení, nebyl stroj Lincoln No.1 ve skutečnosti pancéřován. Místo pancéřování byl použit kotlový plech, přinýtovaný k železnému úhelníkovému rámu. Přesto vozidlo vážilo úctyhodných 18 tun.

Poháněl ho vzadu umístěný šestiválcový motor Daimler-Knight o objemu 13 litrů s výkonem 105 koní, což mu dávalo maximální rychlost pouhé 2 km/h. Motor přenášel svůj výkon na hnací kola prostřednictvím nesmírně komplikované řady převodů a řetězů, což mělo tu výhodu, že tlumil rázy v celém systému.

Stroj Lincoln No.1 měl původně na horní části korby věžičku, která byla určena pro umístění dvouliberního (40 mm) kanonu Vickers Maxim a několika kulometů. Věž byla u prototypu neotočná a později byla zcela odstraněna.

V září 1915 stroj Lincoln No. 1 úspěšně plnil své konstrukční požadavky, ale konstruktéři se domnívali, že stroj lze ještě vylepšit. Byly zahájeny práce na novém vozidle, které využívalo pásy ve tvaru kosočtverce vedoucí kolem boků vozidla až nahoru. Boční střílny namontované uvnitř dráhy pásů nahradily věž. Ty umožňovaly posádce střílet dolů do zákopů, zatímco vozidlo přes ně přejíždělo. Jednalo se o druhý prototyp postavený Brity.

Po přestavbě, která zahrnovala novější konstrukci pásů, byl stroj Lincoln No. 1 přejmenován na Little Willie (posměšné jméno pro německého císařského korunního prince Wilhelma), zatímco druhý prototyp ve tvaru kosočtverce dostal jméno Big Willie (posměšné jméno pro Wilhelmova otce, císaře Wilhelma II.). Později byl Big Willie přejmenován na Mother (Matku).

Právě v této rané fázi vývoje britských tanků se začal používat název „tank“. Protože koncept vozidla schopného překonat území nikoho byl revoluční, Britové celou myšlenku drželi v tajnosti. Aby Britové skryli skutečný účel vozidel, označovali je jako „nosiče vody“. Jak se z toho přesně stal „tank“, není známo, ale pravděpodobně ze zaměnitelnosti slov „water carriers“ a „water tanks“, která se pak zkrátila na „tank“.

Po první světové válce byl Little Willie v okamžiku prozíravosti ponechán, aby ho mohly obdivovat budoucí generace. Dnes žije stoletý Little Willie v Tankovém muzeu v Bovingtonu, kde jej mohou obdivovat nadšenci z řad veřejnosti.

Další články

Zavří­t reklamu