Paranoia a hysterie spojené s rostoucí hrozbou atomového útoku neminuly ani režiséra Stanleyho Kubricka. Promítl je do svého filmu Dr. Divnoláska.
Filmař, který měl v 50. letech za sebou už snímky jako Stezka slávy, Lolita nebo Spartakus, naprosto podlehl mediálnímu tlaku a napětí mezi komunistickým blokem a západními zeměmi v něm vypěstovalo vážný strach o vlastní život. Ve svých nejčernějších představách pozoroval, jak atomová puma míří přímo na New York, kde rozpoutává peklo jaderného holocaustu. Aby se této noční můře vyhnul, uvažoval o tom, že se přestěhuje do Austrálie. Od tohoto plánu nakonec upustil, ale téma jaderného útoku a studené války ho neopouštělo.

Nový Kubrick v kinech? Našel se jeho ztracený scénář z 50. let
Aktivně začal vyhledávat a studovat všechny dostupné vojenské a politické materiály o probíhajícím konfliktu. Na začátku 60. let se mu v rámci tohoto samostudia dostal do rukou román Petera George Red Alert. Příběh o jaderné válce v něm probudil myšlenku na vlastní snímek. Od spisovatele odkoupil práva na filmové zpracování a společně začali dávat dohromady scénář. Pro Kubricka bylo natáčení v podstatě terapií od vlastního strachu.
I když měl původně v plánu držet se předlohy a napsat seriózní politický thriller, nakonec se od tohoto směru naprosto odklonil a vytvořil černou komedii. Pomohl mu v tom satirický spisovatel Terry Southern, který byl jako třetí scenárista povolán do služby. Výsledné dílo Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu vypráví příběh o skupině paranoidních generálů fascinovaných válkou, kterým se podaří rozpoutat jadernou apokalypsu. V hlavních rolích se objevili Peter Sellers, George C. Scott a Sterling Hayden.

Fotky New Yorku, které nafotil sedmnáctiletý Stanley Kubrick, ukazují, že to byl génius
Snímek si vysloužil čtyři oscarové nominace včetně nejlepšího filmu, ale žádnou se mu nepodařilo proměnit. Sošku za vynaložené úsilí si neodnesl ani tým scenáristů, mezi kterými se po premiéře navíc rozpoutal svár. Kritikové ve svých recenzích vyzdvihovali především Southernův podíl na scénáři a George zůstával opomenutý. Nepřimluvil se za něj ani Kubrick, což spisovatele rozčílilo a přimělo ho s režisérem přerušit kontakty.