válkaČeskoslovenskoobjevy

Sověti ukradli slavné americké bombardéry a okopírovali je

Sověti ukradli slavné americké bombardéry a okopírovali je
Zdroj: Wikimedia Commons
+ 1 fotka+ 2 fotky

Američané za druhé světové války posílali do Sovětského svazu masivní vojenskou pomoc včetně tanků a letadel. Existoval však jeden typ letadla, který Američané nechtěli sovětským spojencům poskytnout – supertěžké bombardéry B-29. Jenže i tyto nejmodernější stroje nakonec skončily v sovětských rukou.

Tomáš Chalupa 24. listopadu 2020

Stalo se to proto, že piloti bombardérů útočících na japonské pozice měli instrukce v případě problémů přistát na sovětském území. Vyhnuli by se tak zajetí nebo internaci. Po náletu na Japonsko v létě 1944 tuto možnost nouzového přistání využily hned tři bombardéry General H.H. Arnold Special, Ding How a Ramp Tramp. Všechny tři stroje přistály v sovětském Vladivostoku.

Sověti všechny piloty poslali do Spojených států, ale letadla si ponechali, přestože Američané o ně urgentně žádali. Místo toho se pustily týmy inženýrů do jedné z největších akcí reverzního inženýrství. Stalin osobně nařídil, že americké bombardéry budou okopírovány do posledního šroubku. Jedno letadlo bylo kompletně rozebráno, zatímco druhé sloužilo jako předloha. Třetí pak používali Sověti pro cvičné lety.

Jenže brzy nastaly problémy. Sovětský průmysl neměl kapacity na to, aby některé díly vyrobil. Už jen tloušťka hliníkového pláště bombardéru pro ně byl oříšek. Sověti ho nedokázali vyrobit v požadované tloušťce, a místo toho tak měl plášť na různých místech různou tloušťku. Někde museli vyrábět z jiných materiálů než Američané. Místo padesáti palcových kulometů, které Sověti vůbec nevyráběli, nainstalovali do střílen rychlopalné kanony.

Thumbnail # Britové nasadili v Normandii pivní bombardéry
Mohlo by Vás zajímat:

Britové nasadili v Normandii pivní bombardéry

Největší problém byl s kopií centrálního řízení palby. B-29 používala palubní počítač General Electric pro řízení palby kulometů umístěných v nose a ocasu letadla. Jeden střelec tak mohl na dálku střílet s různými kulomety současně. Sovětský šéfkonstruktér Alexej Tupolev byl z úrovně celého systému v šoku. Nic takového Sověti ani vzdáleně nebyli schopní vytvořit.

Nakonec se po dvou letech intenzivních prací podařilo dokončit zbrusu nový sovětský stroj TU-4, který byl na první pohled identický s americkou legendou. Sověti to nakonec zvládli, rozdíly byly minimální. Tupolev vážil o 340 kg více než americký stroj, což byl zanedbatelný rozdíl, celkově se odchylky týkaly jednoho procenta komponentů. Veškeré parametry včetně rozpětí, doletu nebo rychlosti byly identické, sovětský stroj měl dokonce nepatrně vyšší maximální letovou hladinu. Na vše dohlížel osobně Tupolev, který byl údajně vystrašený z toho, že Stalin nebo Beria (šéf obávané tajné policie) najdou při zkoumání stroje nějaké závažné odchylky.

Thumbnail # Na palubě amerického bombardéru, který shodil atomovou pumu na Hirošimu, byl i Čech
Mohlo by Vás zajímat:

Na palubě amerického bombardéru, který shodil atomovou pumu na Hirošimu, byl i Čech

19. května roku 1947 vzlétl první sériově vyrobený TU-4 ke svému úvodnímu testovacímu letu. O několik měsíců později na leteckém dni v Tušinu připravili Sověti malé překvapení. Přítomní Američané nejdříve viděli na nebi kroužit tři B-29, o kterých věděli, že jsou to jejich stroje, ale když se na nebi objevil čtvrtý, znejistěli. Rychle pochopili, že Sověti jejich bombardéry okopírovali.

Sovětský svaz začal tyto stroje sériově vyrábět a celkem jich sestrojil 850 kusů. Existovalo několik variant strojů, jeden z nich také nesl na palubě první sovětskou jadernou bombu. V půlce 60. let byly TU-4 postupně staženy a nahrazeny modernějšími stroji.

Další články

Zavří­t reklamu