válkaČeskoslovenskoobjevy

Šinkanzeny „létají“ po Japonsku přesně padesát let, Japonci chtějí cestovat ještě rychleji

Šinkanzeny „létají“ po Japonsku přesně padesát let, Japonci chtějí cestovat ještě rychleji

Zatímco v České republice desítky let uvažujeme o tom, jak to udělat, aby naše vlaky mohly jezdit rychlostí alespoň 160 km/h, v Japonsku už padesát let jezdí třísetkilometrovou rychlostí pověstné šinkanzeny. A Japoncům to nestačí, chtějí jezdit ještě rychleji.

Tomáš Chalupa 14. října 2014
Těmto vlakům se na západě říkalo bullet train, tedy něco jako vlakostřela

Těmto vlakům se na západě říkalo bullet train, tedy něco jako vlakostřela

Jiný kraj, jiný vlak, chtělo by se říct při pohledu na to, jaké starosti řeší Japonci a jaké Češi. O nekonečných úvahách na stavbu vysokorychlostních (tomuto označení by se Japonci asi zasmáli) koridorů v České republice by se dala napsat kniha. Japonci mají k dispozici jedny z nejrychlejších vlaků světa a zjevně jim připadá, že jezdí pomalu.

Japonsko za padesát let vybudovalo rozsáhlou flotilu těchto vlaků

Japonsko za padesát let vybudovalo rozsáhlou flotilu těchto vlaků

1. října roku 1964 byla v Japonsku otevřena první vysokorychlostní trať na světě spojující Tokio a Osaku. Současně startovaly v Japonsku olympijské hry a ostrovní národ se tak pouhých 20 let po skončení druhé světové války pochlubil světu svou technickou vyspělostí. Šinkanzeny ohromily svět svou elegancí a neuvěřitelnou rychlostí, která dosahovala 210 km/h (nyní je to již 300 km/h). Teprve za sedmnáct let se podařilo postavit a zprovoznit vysokorychlostní trať ve Francii. Japonci měli ohromný náskok.

Novější typy šinkanzenu

Novější typy šinkanzenu

Pověstné jsou japonské dráhy také důvěrou ve své stroje a jejich naprostou spolehlivost. Za padesát let svého provozu svezly kolem deseti miliard pasažérů a neměly ani jedinou nehodu. Stále také platí, že pokud vlak dorazí na stanici i jen s minutovým zpožděním, cestujícím dráhy vrací cenu jízdenky. V takovém případě by České dráhy dávno přišly na buben, ale to odbočujeme.

Šinkanzen je symbolem rychlosti a ladných tvarů

Šinkanzen je symbolem rychlosti a ladných tvarů

Japonci jsou technikou a rychlostí doslova posedlí. Jejich šinkanzeny jim přijdou pomalé a uvažují o zavedení tzv. maglevu, což je vlak fungující na magnetické bázi, kdy vlastně levituje nad kolejemi. Předpokládaná rychlost takového vlaku by byla kolem 500 km/h. Jediné, co brzdí Japonce v rozletu, je obrovská cena celého projektu. Japonsko, potácející se dvacet let v ekonomické recesi, si takový luxus nemůže v současnosti dovolit. Je to ale podle všeho jen otázka času. Ostatně v roce 2020 se mají v Tokiu konat olympijské hry a dá se předpokládat, že Japonci budou chtít svět opět něčím překvapit.

Japonská budoucnost vypadá nějak takto, návrh vlaku systému maglev

Japonská budoucnost vypadá nějak takto, návrh vlaku systému maglev

Další články

Zavří­t reklamu