válkaČeskoslovenskoobjevy

Rettungsbojen zachraňovaly sestřelené piloty luftwaffe i RAF

Rettungsbojen zachraňovaly sestřelené piloty luftwaffe i RAF
Zdroj: Wikimedia Commons

Být sestřelen nad chladnými vlnami Lamanšského průlivu byla pro letce RAF i luftwaffe noční můra. Ve vodě se nedalo vydržet příliš dlouho, a člověk tak mohl zmrznout nebo se utopit dávno před tím, než přišla záchrana. Němci proto vymysleli speciální obytné bóje zvané rettungbojen.

Tomáš Chalupa 6. října 2020

Záchranu sestřelených německých pilotů z moře měla na starosti speciální služba Seenotdienst, která provozovala letku hydroplánů Heinkel He 59. Měla základny na pobřeží celé okupované Evropy a byla v zachraňování účinnější než Britové. Seenotdienst zachraňovala z moře piloty bez ohledu na národnost, takže jejímu efektivnímu fungování vděčili za své životy i mnozí britští piloti.

V roce 1940 navíc luftwaffe vyvinula cosi jako plovoucí záchranný přístřešek zvaný rettungsboje. Několik z nich poté ukotvila v kanálu La Manche, nad kterým probíhala velká letecká bitva o Anglii.  Každá z těchto plovoucích bójí byla vybavena lůžky, přikrývkami, oblečením, jídlem a léky, takže piloti zde mohli přežít a dočkat se v relativním pohodlí záchrany. Uvnitř byly také rádio a bezdrátová anténa, kterou bylo možné zavolat o pomoc. Nechyběly dokonce ani karty, společenské hry a alkohol – ten ale měl sloužit oficiálně pro medicínské účely. Do bóje se vešlo až šest lidí. Celá plovoucí základna byla ukotvena na dno pomocí speciální kotvy.

Thumbnail # Lidské torpédo v akci. Izrael v Šestidenní válce vyslal do boje podmořské čluny
Mohlo by Vás zajímat:

Lidské torpédo v akci. Izrael v Šestidenní válce vyslal do boje podmořské čluny

Celkem bylo do kanálu La Manche umístěno 50 těchto bójí. Pokud v bóji někdo byl, zvedl žlutou vlajku na jejím vrcholu. Luftwaffe i RAF tyto příbytky pravidelně kontrolovaly. Existenci bójí kvitovali zejména Britové. Ti nic podobného na začátku války neměli, a ani jejich záchranná služba nepracovala příliš dobře. Pokud byl britský pilot sestřelen nad mořem, mohl spoléhat spíše na Němce než na své vlastní lidi, že jej zachrání. To se změnilo v následujících letech, kdy britská záchranná služba výrazně posílila a také rozmístila své vlastní záchranné bóje do kanálu La Manche i do jiných oblastí. V průběhu války zachránila 13 tisíc pilotů RAF.

Další články

Zavří­t reklamu