válkaČeskoslovenskoobjevy

Při letecké havárii se ztratila nad průlivem La Manche téměř polovina reprezentačního hokejového mužstva Československa

Při letecké havárii se ztratila nad průlivem La Manche téměř polovina reprezentačního hokejového mužstva Československa
Zdroj: wikipedia commons
+ 2 fotky+ 3 fotky

Před 70 lety, 8. listopadu 1948, při letu z Paříže do Londýna zmizelo nad průlivem La Manche letadlo. Na palubě se nacházelo šest československých reprezentačních hokejistů, mistrů světa z roku 1947. Ani po rozsáhlém pátrání se trosky letadla s hokejisty nenašly. Komunisté v Československu dlouho nevěřili, že letadlo s hokejisty havarovalo, mysleli si, že hráči s jeho pomocí emigrovali.

Václav Pokorný 7. listopadu 2018

Psal se rok 1948 a československé reprezentační mužstvo zahajovalo přípravu na mistrovství světa v ledním hokeji. Na programu byl zájezd na Britské ostrovy, kde měla reprezentace odehrát sérii zápasů. Před britské turné se ještě zařadil zápas v Paříži s místním týmem Club Racing Paris.

Hokejisté měli původně odletět z Prahy do Paříže už v pátek 5. listopadu, ale kvůli problémům s vízy některých hráčů se cesta musela odložit.

„Už tehdy měla StB nebo vnitro podezření, že by někdo mohl zůstat venku. Zadrželi jim pasy a zvažovali, jestli je pustí, nebo ne,“ vzpomínal před několika lety Augustin Bubník, bývalý hokejový útočník, mistr světa z let 1947 a 1949 a spoluhráč tragicky zahynulých hráčů. „Nakonec je pustili, ale hokejový svaz jim už nestihl zařídit víza.“

Mužstvo tedy odletělo až o den později. Komplikace ale pokračovaly. Dva náhradníci museli zůstat v Praze kvůli omezené kapacitě letadla a naléhavé zahraniční cestě ministra zahraničí. Náhradníci, brankář Zdeněk Jarkovský a obránce Zdeněk Švarc, tedy do Paříže odletěli až 7. listopadu. Tam se k nim přidali další čtyři hráči z LTC Praha, kteří stále ještě čekali na vystavení anglických víz, zatímco většina týmu už odletěla do Londýna. Opozdilci víza dostali až v pondělí 8. listopadu ráno.

Shodou okolností ten den vstoupili do stávky zaměstnanci francouzské státní dopravy, a to včetně letecké společnosti Air France. Francouzští pořadatelé však spěchajícím hokejistům zajistili dopravu malým letadlem soukromé společnosti Mercure.

Malý dvoumotorový Beechcraft 18 s registrační značkou F-BGAF odstartoval v husté mlze z pařížského letiště Le Bourget v 16:38 hodin. Na jeho palubě byla kromě pilota René de Narbonna a navigátora šestice elitních československých hokejových reprezentantů: útočníci Ladislav Troják, Karel Stibor, obránci Zdeněk Švarc, Vilibald Šťovík, Miloslav Pokorný a brankář Zdeněk Jarkovský.

Pilot trasu dobře znal již z druhé světové války, kdy ji mnohokrát úspěšně absolvoval jako letec RAF. Často však nedbal pokynů leteckého dispečera.

Ve zhoršujícím se počasí podala posádka poslední hlášení v 17:39 hodin. Další pokusy o spojení byly neúspěšné. Pátrací akce se rozjela okamžitě poté, co letadlo nepřistálo v určeném čase v Londýně.

V průběhu následujících pěti dnů po troskách Beechcraftu s přestávkami pátralo jak francouzské a britské vojenské letectvo, tak lodě pobřežních stráží i britského námořnictva. Ani přes obrovské úsilí neměla pátrací akce úspěch. Nejenže se nepodařilo objevit vrak letadla, ale nenašel se ani nejmenší úlomek trosek, pozůstatky těl nebo zavazadla. To vedlo úřady k závěru, že letadlo muselo havarovat někde v bažinatých oblastech na francouzském pobřeží.

V osudný den zbytek hokejového týmu již nemohl v Londýně na zpožděné spoluhráče čekat a nastoupil k zápasu jen s osmi hráči. Po tomto utkání vedení reprezentace rozhodlo o návratu zbylé reprezentace domů.

V Československu se zatím rozšířily spekulace o tom, že zmizelá šestice hokejistů s pomocí letadla emigrovala. Jejich příbuzné začala vyšetřovat a pronásledovat komunistická státní bezpečnost. Tento postoj se nezměnil ani poté, co o rok později byly na francouzském pobřeží nalezeny pozůstatky dvou těl a v jednom z nich byl s velkou pravděpodobností identifikován pilot letadla René de Narbonne.

Další články

Zavří­t reklamu