Tragédie v tunelu pod Mont Blankem stála život 39 lidí

Tragédie v tunelu pod Mont Blankem stála život 39 lidí | zdroj: newcivilengineer.com


Před 20 lety došlo k požáru v tunelu pod Mont Blancem, zahynulo 39 lidí

TÉMATA: nehody | katastrofy | itálie | francie | tunely | mont blanc | 1999

user-avatar

Tomáš Chalupa

23. 03. 2019 | 13:30

V roce 1965 byl dokončen tunel pod Mont Blancem, který spojoval Francii a Itálii. Byl oslavován jako projekt století a technologický zázrak. Nikdo netušil, že se stane také místem děsivé katastrofy a promění se ve žhnoucí pec.

K tragédii došlo 24. března roku 1999. V tunelu se vznítilo nákladní auto, které vezlo mouku a margarín. Řidič zastavil a utekl. Možná netušil, jaké události se kvůli tomu dají do pohybu. Za náklaďákem zastavila další auta. Tunel se brzy ucpal. Co bylo nejhorší, díky ventilaci, která byla na každém konci tunelu nastavena jinak (Franouzi odsávali vzduch ven, Italové jej naopak hnali dovnitř), se z tunelu stal v podstatě horizontální komín. Proudění vzduchu zapříčinilo rychlé rozšíření požáru na další auta. Lidé nemohli odjet, protože venku stále svítila zelená a řidiči dále najížděli do tunelu.

Ten se naplnil kouřem, prachem a zplodinami. Lidé se dusili a umírali. Bylo to příšerné inferno, ve kterém zahynulo 39 lidí. K místu se sjížděly sanitky a hasičské vozy, ale celá záchranná operace byla mimořádně komplikovaná a pro lidi uvnitř tunelu se nedalo v danou chvíli udělat prakticky nic. Teplota uvnitř tunelu dosáhla 1000 stupňů Celsia. Uvnitř shořelo 36 aut a 25 nákladních vozidel.

Vyšetřování katastrofy odhalilo šokující skutečnosti. Italové a Francouzi nezkoordinovali ventilaci a tím přispěli k šíření požáru. Chyba byla v tomto případě na italské straně. Ale Remy Chardon, předseda francouzského provozovatele tunelu, byl nucen přiznat i vlastní pochybení. Na otázku novinářů, kdy byla v tunelu naposledy prováděna požární cvičení, odpověděl, že nikdy, protože o to nikdo nežádal. „Pokud bychom byli požádáni, cvičení bychom samozřejmě provedli,“ řekl doslova Chardon. Není divu, že skončil ve vězení, stejně jako několik dalších lidí. Rozdávaly se pokuty a podmíněné i nepodmíněné tresty, ale to už životy mrtvým pochopitelně vrátit nemohlo.

Tunel byl ve své původní podobě špatně zkonstruován, byl příliš úzký a nevyhovoval nárůstu dopravy během 90. let. Neexistovaly také žádné únikové cesty, byť na každých 100 metrech tunelu byl telefon. To ale pochopitelně ve zmatku a kouři k ničemu nebylo. Každých 300 metrů byl také ve zdi bezpečný úkryt proti požáru. Jenže tam se vlezlo jen zoufale málo lidí, navíc dva lidé i v tomto úkrytu zemřeli, když se nadýchali kouře.

Po tragédii následovalo období rekonstrukce, kdy byly posíleny bezpečnostní a komunikační systémy, vylepšena ventilace a vyvrtány speciální únikové cesty.  Pod Mont Blancem se tak nyní jezdí už výrazně modernějším a bezpečnějším tunelem.

user-avatar

Tomáš Chalupa

23. 03. 2019 | 13:30

Zavří­t reklamu