
Píše se 7. březen 1908 a v Praze vyjíždí první autobusová linka Elektrických drah. Linka dlouhá 1,6 kilometrů byla současně první autobusová linka v Čechách, která zajišťovala veřejnou dopravu. Jezdila po obtížné trase ze Starého Města přes Karlův most prudkým kopcem Nerudovy ulice na Hradčanské náměstí a Pohořelec.
První autobusová linka neměla žádné označení (tabule s názvy stanic byly doplněny pravděpodobně dodatečně). I přesto dokázala na trase z Malostranského náměstí na Pohořelec obsloužit 9 stanic. Linka byla v provozu denně od 6.00 hodin do 22.15 hodin s intervalem 15 minut.
Cílem tehdejšího vedení Elektrických podniků královského hlavního města Prahy bylo obsloužit celou Prahu včetně měst a obcí v jejím nejbližším okolí. Praxe však brzy ukázala, že to tak jednoduché nebude. Jedním z největších problémů byla právě obslužnost Malé Strany a Hradčan, kde nepříznivý sklon Nerudovy ulice (až 122 ‰) znamenal velkou komplikaci. Dokonce se uvažovalo o vybudování pozemních lanových drah či ozubnicové elektrické dráhy. Ani jeden projekt však nebyl realizován. Poslední možností tak zůstaly autobusy, které právě v sobotu 7. března 1908 poprvé vyjely.

Autobus Laurin&Klement (1907)
Linku v jejím začátku dopravně obsluhovaly dva autobusy, každý od jiného výrobce: Fiat a Laurin&Klement. Ještě na jaře téhož roku přibyly na lince další dva autobusy: značky Gaggenau a Ariès. Po zrušení provozu tramvají na Karlově mostě 1. května 1908 se linka protáhla až na Křižovnické náměstí.
Po četných poruchách a nehodách zcela nového dopravního prostředku rozhodla na konci roku 1909 Správní rada Elektrických podniků o okamžitém a trvalém zastavení autobusové dopravy a městská doprava ve strmé Nerudově ulici nadobro zanikla. Ve službách Elektrických podniků autobusy znovu začaly jezdit až v roce 1925. Od tohoto roku už autobusy jezdí v Praze natrvalo.

Ikarus E91
Nerudovou ulicí už dlouhá desetiletí autobusy nejezdí, ale vy budete mít jedinečnou příležitost, a to v sobotu 10. března 2018. K dispozici bude nejkratší autobus, který provozuje Dopravní podnik hlavního města Prahy, a to Ikarus E91. Právě tento vůz se svou délkou nejvíce blíží vozidlům, která brázdila pražskou dlažbu v letech 1908 a 1909.