Mosty z nejrůznějších kulatin a kmenů stromů byly na severu USA a v Kanadě velmi běžné.

Mosty z nejrůznějších kulatin a kmenů stromů byly na severu USA a v Kanadě velmi běžné. | zdroj: vintag.es


Podívejte se, jak se kdysi stavěly mosty na dřevěných podstavcích

TÉMATA: železnice | usa | kanada

user-avatar

Tomáš Chalupa

20. 02. 2020 | 11:00

Ve 30. letech nastal pravý boom železniční dopravy. Inženýři ovšem museli projektovat nejen tisíce kilometrů železnic, ale také mosty přes řeky a údolí. A mnohdy sáhli ke značně bizarním řešením, jako byly nejrůznější dřevěné mosty, často ne příliš stabilní. Ostatně posuďte sami.

Velmi často se stavělo z hromad dřeva, které bylo všude kolem jako nejlepší stavební materiál. Z Kanady a Spojených států se ke stavitelům železnic dostávaly statisíce tun velmi levného dřeva, které bylo možné použít na cokoliv, včetně stavby mostů. Bylo to nejlevnější a nejrychlejší řešení, ovšem často byly mostní konstrukce nestabilní.

Není divu, že žádný z desítek těchto mostů už dnes neexistuje. Šlo o 60 metrů vysoká monstra, po celé Kanadě, Britské Kolumbii a severní části Spojených států. Tratě vedly hustými neprostupnými lesy, kde probíhala těžba dřeva. Jakmile byla oblast vytěžena, celá trať včetně mostů zůstala tam, kde je, a postupně zrezivěla. Mosty ztrouchnivěly a rozpadly se.

O nehody nebyla nouze. Pády těchto mostů byly na denním pořádku, a tak nebývalo žádnou výjimkou, že posádka vlaku před mostem raději vyskočila a nechala vlak pomalu přejet přes smrtící past. Ocelové mostní konstrukce se používaly pouze u tratí, které měly zůstat natrvalo a měly nějaký větší logistický význam. U lokálních tratí vedoucích do lesů se ale téměř vždy používalo pouze dřevo, protože bylo nejlevnější a dostupné přímo na místě. Stavba těchto mostu skončila až s útlumem těžby a zpřísněním železničních předpisů.

user-avatar

Tomáš Chalupa

20. 02. 2020 | 11:00

Zavří­t reklamu