Hospodské vozy prošly po kritice z parlamentu změnami, aby vypadaly více jako jídelní.

Hospodské vozy prošly po kritice z parlamentu změnami, aby vypadaly více jako jídelní. | zdroj: vintage-everyday.com


Po válce jezdily v Anglii hospody na kolejích, poslance to pobuřovalo

TÉMATA: vlaky | velká británie | hospoda

user-avatar

Tomáš Chalupa

19. 06. 2020 | 10:00

Jolly Tar byl název pojízdné jedné hospody, kterou provozovala společnost British Railways Southern Region. Nahradila tak klasický jídelní vůz ve vlakové soupravě. Společnost sklidila kvůli hospodským vozům silnou kritiku a Jolly Tar i další vozy nakonec stáhla.

Za nápadem provozovat jídelní vůz ve stylu klasické londýnské hospody stál tehdejší technický ředitel společnosti Oliver Bulleid. Ten vymyslel několik speciálních designů lokomotiv a následně se vrhl také na samotné vozy. Napadlo ho, že jeden vůz bude kopie klasické londýnské taverny.

Předlohou mu byla zřejmě The Chequers Inn v Sussexu, takže nechyběl dubový bar, bíle natřené stěny a sedačky z tmavého dřeva. Vše vypadalo, jako by člověk seděl v hospodě, jen to s ním za jízdy trochu drncalo.

Bulleid uvedl do provozu hned několik hospodských vozů. Kromě Jolly Tar to byly ještě The White Horse, The Salutation, The Dolphin, The Bull, The Green Man, The Crown a Three Plovers. Vozy vůbec nebyly levné, jeden stál 64 tisíc liber, což byly tehdy obrovské peníze.

Veřejnost byla za začátku projektu nakloněna a našlo se dost cestujících, kteří si chtěli v průběhu cesty zajít do hospody. Na obzoru už se ale stahovaly mraky. V parlamentu se vedla o vozech vzrušená debata, část poslanců je považovala za bizarní výstřelek podporující alkoholismus a odporující dobrým mravům. Proti vozům byla sepsána petice, kterou podepsalo mnoho významných lidí včetně ředitele Královské umělecké akademie nebo předsedy Výboru pro industriální umění.  Podivné stanovisko připojil ministr dopravy, když řekl: "Nikomu se tyto vozy nelíbí, vyjma veřejnosti.“ To byl právě ten problém, sami cestující ani veřejnost proti hospodským vozům nic nenamítala, problém s nimi měli hlavně politici a vysoce postavení úředníci.

Vozy nejprve prošly menšími designovými úpravami a nakonec je dráhy po deseti letech služby vyřadily úplně. Je smutné, že do dnešních dnů se nezachoval ani jeden původní exemplář těchto výjimečných vozů.

user-avatar

Tomáš Chalupa

19. 06. 2020 | 10:00

Zavří­t reklamu