válkaČeskoslovenskoobjevy

Otevření pražského metra pojali vládnoucí komunisté jako manifestaci družby se SSSR

Otevření pražského metra pojali vládnoucí komunisté jako manifestaci družby se SSSR
Zdroj: metro.cz
+ 11 fotek+ 12 fotek

9. května 1974 byl slavnostně zahájen provoz pražské metro na trase C, u příležitosti devětadvacátého výročí osvobození Československa Rudou armádou. Tehdejší vládnoucí komunisté využili této symboliky, ale i pojetí celé stavby jako vrcholnou ukázku československo-sovětské spolupráce.

Václav Pokorný 9. května 2019

Před 45 lety, 9. května 1974, se Praha stala 53. městem na světě, kde bylo otevřeno metro. Samotná volba data u příležitosti osvobození Rudou armádou nebyla samozřejmě náhodná. Otevření prvního úseku trasy C pojali vládnoucí soudruzi jako manifestaci dobrých vztahů a vzájemné spolupráce se Sovětským svazem. Ostatně celá stavba pražského metra byla po dlouhou dobu označována jako stavba československo-sovětského přátelství.

Slavnostní otevření nového metra se odehrálo ve stanici Kačerov, kde tehdejší generální tajemník Ústředního výboru Komunistické strany Československa Gustáv Husák slavnostně přestřihl pásku. Provizorní tribuna byla tehdy v místech, kde nyní stojí stánky s pizzou, a slavnostní hosté, kromě tehdejší politické elity, stáli na nynější konečné a zároveň parkovišti autobusů MHD. Ostatní, kteří nebyli pozváni a chtěli vidět, mohli se dívat na svahu u domů na konci dnešní Jihlavské ulice. Po ukončení ceremoniálu se vládní představitelé a vybraní hosté vydala do podzemí na první jízdu směrem do centra.

První trasa pražského metra dlouhá 6,6 kilometru byla postavena jako takzvané klasické, „těžké“ metro sovětského typu, budované s důrazem na dosažení co nejvyšší přepravní kapacity. Většina úseků dráhy je vedena v podzemí, pouze některé části na okraji sítě jsou nadpovrchové. Jednotlivé linky metra se nekříží přímo, ale v různých úrovních, vlaky mohou mezi nimi přejíždět pomocí manipulačních spojek, cestující přecházejí přestupními chodbami. Zastávky a přestupní tunely jsou velkokapacitní. A jsme-li u pojmu „těžké“, nutno připomenout ještě další epizodu předcházející slavnostnímu zahájení provozu. Týká se prvních vagonů metra.

V roce 1968 proběhlo výběrové řízení na dodavatele vagonů metra. V soutěži zvítězila Tatra Smíchov, jenže hned v první den roku 1971 došlo k politickému rozhodnutí, že vlaky dodá Sovětský svaz. Pranic přitom nevadilo, že se konstrukčně jednalo už na tu dobu o zastaralé a především těžké vozy, kvůli kterým bylo třeba zpevnit stavěný Nuselský most. První vagony z Mytiščinského závodu ze Sovětského svazu dorazily na nádraží v pražské Krči v říjnu 1973.

Další články

Zavří­t reklamu