Výstavy se zúčastnilo kolem 1,5 milionů návštěvníků z celého světa.

Výstavy se zúčastnilo kolem 1,5 milionů návštěvníků z celého světa. | zdroj: vintag.es


O životní prostředí se lidé strachovali už v roce 1974. Věnovali mu i celou Světovou výstavu

TÉMATA: světová výstava | expo | životní prostředí | usa | 70. léta

user-avatar

Simona Knotková

9. 12. 2019 | 12:00

V roce 1974 se v americkém městě Spokane ve státě Washington uskutečnila Světová výstava. Výjimečně nebyla věnována vynálezům moderního věku, ale poprvé v historii se zaměřila na ochranu životního prostředí.

Světová výstava byla proslulá svými odvážnými futuristickými vynálezy a utopistickými vizemi, které se v mnoha případech vlastně nikdy nestřetly s realitou všedních dní. Před půlí 70. let bylo mnoho ročníků zaměřeno především na život ve vesmírném věku. Expo '74 bylo v tomto ohledu jiné. Poprvé v historii se totiž téma Světové výstavy soustředilo na životní prostředí a jeho ochranu. Jak pravil jeden z citátů výstavy: "Země nepatří člověku, ale člověk patří Zemi." Sloganem události, probíhající od 4. května do 3. listopadu, se poté stalo: "Oslava svěžího zítřejšího prostředí."

Na rozdíl od předešlých hostujících lokací bylo Spokane malé město, vlastně úplně nejmenší, které do té doby výstavu pořádalo. Mnoho účastnících se zemí a společností si proto nebylo jisto, jak moc úspěšná akce bude a nakolik mají do ní investovat. Kromě USA se na exhibici podílelo devět dalších států včetně Austrálie, Kanady, Západního Německa, Íránu, Japonska, Tchaj-wanu, Korejské republiky, SSSR a Filipín.

Největší pozornost si vysloužil zejména australský pavilon, který návštěvníkům mimo jiné představil zmenšený model nedávno dokončené Opery. Obecně byly ale jednotlivé pavilony spíše kritizovány, protože svým designem šly proti myšlence výstavy a odhalovaly, že jejich autoři, jakož i pořádající země toho o ochraně životního prostředí moc neví. "Zatímco jiné Světové výstavy nám představily telefon, eskalátor nebo belgickou vafli, Expo ve Spokane bude navždy spojeno s 'institucionalizovanou mea culpa' (přiznání viny, pozn. red.)," napsal o výstavě americký žurnalista Calvin Trillin.

Za zajímavost stojí, že zde bylo poprvé prezentováno kino s velkoformátovým systémem IMAX. Velkou atrakcí byl také československý Kinoautomat, který se poprvé objevil už na Expo '67 v Montrealu. Do USA se interaktivní filmový projekt vrátil po sedmiletém soudním sporu.

Celou výstavu si připomeňte na fotografiích v následující galerii.

user-avatar

Simona Knotková

9. 12. 2019 | 12:00

Zavří­t reklamu