válkaČeskoslovenskoobjevy

„Nejelegantnější most Anglie“ má unikátní pilíře. Vidíte přes ně z jednoho konce na druhý

„Nejelegantnější most Anglie“ má unikátní pilíře. Vidíte přes ně z jednoho konce na druhý
Zdroj: Wikimedia Commons, autor: Derek Finch

Když nasednete v Londýně do vlaku a rozhodnete se jet do Brightonu, pojedete i přes jedinečný cihlový most přes řeku Ouse v Susssexu. Půvab stavby ale oceníte spíše když budete stát na zemi pod ním - jednak se projeví jeho úctyhodná velikost a jednak se můžete pokochat neobvyklým řešením pilířů.

Marta Šindlauerová 21. května 2021

Ještě před vynalezením ocele a betonu se k výstavbě jakéhokoli typu používaly v drtivé většině cihly a pak také kámen. V polovině 19. století začaly být cihly nahrazovány železem a ocelí – a důvod byl nasnadě: kovy jsou levnější, versatilnější, flexibilnější a navíc žáruvzdorné. Pro architekty to tak otevřelo nové možnosti. Cihlové mosty ovšem mají jedno obrovské a dosti významné plus: udrží obrovskou váhu. Mnohem, mnohem větší než železné a ocelové konstrukce. Funguje to dokonce tak, že čím větší tíže na obloukový zděný most působí, tím pevnější je. Postupem času se – bohužel až následkem několika tragických nehod – ukázalo, že železné stavby nejsou až tak odolné. Železniční inženýři se proto znovu uchýlili ke spolehlivé cihle.

Thumbnail # Branický most mohl být nejdelším železničním dvoukolejným mostem v Evropě, jenže se soudruzi přepočítali
Mohlo by Vás zajímat:

Branický most mohl být nejdelším železničním dvoukolejným mostem v Evropě, jenže se soudruzi přepočítali

Jedním z nejkrásnějších příkladů mostové architektury je viadukt v Ouse Valley, který byl dokončen roku 1842 a opět dokazuje, že architektura viktoriánského období má své kouzlo, na kterém se ani nepodepsal čas. Nachází se v hrabství Sussex v údolíčku mezi městy Haywards Heath a Balcombe a protéká pod ním řeka Ouse. Most měřící skoro půl kilometru je postaven z červených cihel a vápence, čímž se vytváří působivý barevný kontrast. Co však dělá tento most unikátním, je neobvyklé řešení pilířů. V každém z nich je podlouhlý oblouk připomínající číslici 0, a protože jsou vystaveny do zcela rovné a symetrické řady, můžete vidět z jednoho konce mostu na druhý a je to opravdu úchvatná vizuální podívaná, která přitahuje četné turisty.

Thumbnail # Matematický most v Cambridgi je inženýrský unikát
Mohlo by Vás zajímat:

Matematický most v Cambridgi je inženýrský unikát

Na stavbu mostu v Ouse bylo potřeba 11 milionů cihel, což se může zdát jako dost. Ale možná vás překvapí, že i přesto není viadukt Ouse tím největším cihlovým mostem na světě. Prvenství si drží viadukt v severním Sasku, který přetíná řeku Göltzsch. Jeho dokončení se datuje do roku 1851 a je to vskutku masivní stavba, jež sahá do výše 76 metrů a tvoří ji čtyři patra oblouků. A celkový počet cihel? Neuvěřitelných 26 milionů!

Navíc pouhých deset kilometrů od viaduktu Göltzsch se nachází druhý největší cihlový most na světě, viadukt Elster. Je sice o devět metrů nižší než Göltzsch, ale zase dvakrát tak dlouhý.

Další články

Zavří­t reklamu