Mercedes Benz W125 Rekordwagen

Mercedes Benz W125 Rekordwagen | zdroj: wikipedia commons


Nacisté postavili superrychlá auta, jeden rekord drží dodnes

TÉMATA: auta | německo | nacisté | rekordy

user-avatar

Tomáš Chalupa

1. 04. 2020 | 12:30

V roce 1936 byli nacisté v Německu na vrcholu moci a hodlali světu ukázat, že nadřazenost se netýká jen jejich rasy, ale také všech technologií. Pustili se tedy do výroby speciálních superrychlých automobilů, které měly za cíl jediné – pokořit světový rychlostní rekord na veřejné komunikaci.

Aby se mohl pokořit rekord na veřejné komunikaci, bylo nutné nejprve postavit dálnice. Autobahn byl německý vynález, který ale nacisté nejprve odmítali. Přišla s ním totiž už původní vláda Výmarské republiky. Proti té se nacisté všemožně vymezovali a její koncept dálnic spojujících velká města zásadně odmítali. Když se dostali k moci, koncept oprášili a vydávali za svůj (nepřipomíná vám to něco?).

Dálnice byly ale vedlejší problém, hlavní byly vozy, kterými by se dal světový rekord pokořit. Tím prvním byl Mercedes-Benz W125 Rekordwagen. To bylo závodní auto, se kterým Německo vyhrávalo velké ceny ve 30. letech. Vyhrálo 6 z 12 velkých cen, ve kterých startovalo. Pod kapotou tohoto nádherného vozu byl osmiválcový motor s výkonem 736 koňských sil. Pro pokoření rekordu bylo provedeno mnoho změn a úprav. Například byl změněn způsob chlazení. Běžné se chladí motor vzduchem proudícím do radiátoru zvenčí. V tomto případě byl motor chlazen ledem umístěným v nose vozu.

První pohled na tento stroj ukazuje, že je to dokonalé mistrovské dílo toho nejvyspělejšího automobilového průmyslu těch dob. Za volantem seděl velezkušený Rudolf Caracciola. Jeho vztah s nacisty byl složitý. Znal se osobně s Hitlerem, navenek nacisty podporoval, ale ve skutečnosti mu celá ideologie nacistů příliš nevoněla. Po válce tvrdil, že stranu vůbec nepodporoval. Každopádně strana mu dala důvěru a on skutečně ve voze W125 pokořil 28. ledna 1938 rychlostní rekord dosažený na veřejné komunikaci, když se řítil rychlostí 431 km/h. To je rekord, který od té doby nebyl pokořen a platí dodnes.

Jenže celá záležitost měla ještě jednu zápletku. Caracciola nebyl na dálnici onoho dne sám. Jen 16 minut po jeho historické jízdě se objevil vůz jeho arcirivala značky Auto Union Bernda Rosemayera. Auto Union poslalo do boje o rekord svůj závodní speciál V16. Jenže Roseneyer se dostal vlivem silného poryvu větru do stavu, kdy přestal mít stroj pod kontrolou. Ten se dokonce vznesl a narazil do mostní konstrukce. Rosemayer byl na místě mrtev.

Další pokus o překonání rekordu přišel v roce 1940. Na scéně byl opět Mercedes-Benz, tentokrát s futuristickým vozem T80. Jestliže W125 byl nádherný technologický unikát, pak T80 byl jako z jiné planety. Jeho pilot Hans Stuck byl schopen díky konexím až u samotného Hitlera sehnat prostředky a hlavně materiál, aby mu jeho speciál Mercedes uprostřed války vyrobil. Vůz poháněl motor DB 603, který poháněl také bombardéry Me 410. Auto mělo šest kol, z nichž čtyři mohla zatáčet. Auto bylo dlouhé 8,5 metrů.

Stuck už byl velmi blízko tomu, aby odstartoval ke svému pokusu, ale pak přišlo šokující nařízení. Motor se zabavuje a bude použit v bombardéru. Stuck měl neskutečnou smůlu, protože šance zapsat se do historie byla velká. Nepomohly ani konexe u Hitlera, za války se holt musí válčit, rekordy musí počkat. Vůz se naštěstí zachoval (byť bez motoru) a je dnes vystaven v muzeu Mercedesu ve Stuttgartu. Tam se můžete na oba úžasné vozy podívat, tedy až budou mít zase otevřeno.

user-avatar

Tomáš Chalupa

1. 04. 2020 | 12:30

Zavří­t reklamu