válkaČeskoslovenskoobjevy

Na Mount Hood jezdila autobusová lanovka

Na Mount Hood jezdila autobusová lanovka
Zdroj: portlandhistory.net
+ 3 fotky+ 4 fotky

Na horu Mount Hood v Oregonu jezdila v 50. letech minulého století lanovka vytvořená z upraveného autobusu se dvěma motory. Jízda v ní ale nebyla vůbec příjemná, což nakonec vedlo i ke konci projektu.

Tomáš Chalupa 6. ledna 2021

Po druhé světové válce vzrostl turistický ruch na Mt. Hoodu, zejména kvůli oblibě lyžování. Dr. Otto George přišel s vizí lanovky, která by spojovala dvě oblíbené lyžařské destinace Government Camp a Timberline Lodge na Mt. Hoodu. Založil proto společnost Mt. Hood Aerial Transportation a začal hledat investora, který by mu pomohl realizovat jeho představy. Peníze se mu podařilo v roce 1948 sehnat a hned se pustil do práce. Vyčistil pás lesa a postavil 38 ocelových sloupů. Pak nasadil ony legendární autobusy a celou trať pojmenoval Skiway (původní název Skyway byl obsazen autorskými právy).

Lanovka byla propagována jako nejdelší svého druhu na světě a jediná, na které jezdily autobusové kabinky. Kapacita kabinky byla 38 sedících a 14 stojících pasažérů. Na vrchol cesty dostaly kabinu dva motory o výkonu 185 koňských sil. Lanovka byla slavnostně otevřena v roce 1950, i když do běžného provozu se ji podařilo uvést až o rok později.

Thumbnail # Před 125 lety se poprvé rozjela petřínská lanovka. Voda jí byla pohonem i zkázou
Mohlo by Vás zajímat:

Před 125 lety se poprvé rozjela petřínská lanovka. Voda jí byla pohonem i zkázou

Cesta na vrchol trvala 20 minut a jak psaly noviny, přestože interiér byl stejný, jako u normálního autobusu, hluk v něm byl mnohem větší, za což pochopitelně mohly dva motory. Hluk byl tak velký, že nebylo možné rozumět jedinému slovu, pokud na vás někdo mluvil. „Je to jako jet v zadním střelišti bombardéru B-17,“ napsal jeden bývalý důstojník letectva.

Zážitek z cesty byl spíše nepříjemný a společnost chtěla nahradit autobusy klasickými gondolami jako u normálních lanovek. K ničemu nakonec nedošlo a v roce 1956 byla lanovka dočasně uzavřena, což se nakonec stalo uzavřením trvalým. V roce 1960 byly odstraněny všechny ocelové pilíře. Z lanovkové dráhy dnes zbývají jen budovy, odkud lanovky vyjížděly.

 

 

Další články

Zavří­t reklamu