válkaČeskoslovenskoobjevy

Na jezeře Titicaca je prastarý parník, který jezdil na lamí trus

Na jezeře Titicaca je prastarý parník, který jezdil na lamí trus
Zdroj: amusingplanet.com

Jezero Titicaca, největší v Jižní Americe, se nachází vysoko v Andách ve výšce 3800 metrů na pomezí Peru a Bolívie. Jezero má 180 kilometrů na délku a 80 na šířku. Po jezeře se stále plaví prastarý parník, který jezdí na lamí trus.

Tomáš Chalupa 27. února 2020

V dávných dobách zde první lidé jezdili na loďkách z pevného rákosu zvaného totora. Z totory se také dělaly dokonce umělé ostrovy, kde se dalo pohodlně rybařit. Využívali je lidé civilizace Uru, která existovala kolem jezera.

S příchodem evropských kolonizátorů ze Španělska se na jezeře objevily první plachetnice a později i parníky. Železné lodě na parní pohon znamenaly zvrat v dopravě po jezeře. Dnes existuje jedna z těchto lodí – Yapura. To je její dřívější jméno, dnes má na trupu napsáno BAP Puno a patří peruánskému námořnictvu.

Peruánská vláda se rozhodla koupit Yapuru i sesterskou loď Yavari v roce 1861. Obě plavidla měla stavět Temžská loděnice v Londýně. Ta ale výrobu svěřila licenčně birminghamské loděnici James Watt Foundry. Ta se stavby ujala a bylo to velmi komplikované. Lodě totiž byly stavěny tak, že byly všechny díly odeslány zvlášť včetně nýtů a šroubů do Peru a následně k jezeru. Vše muselo být uděláno tak, aby jednotlivé části mohly nést muly. Lodě byly sestaveny až na jezeře Titicaca ze všech dopravených částí.

Celou operaci loděnice odhadovala na šest měsíců, což byl optimistický předpoklad vzhledem k tomu, že šlo o přepravení 210 tun materiálu do výšky 3800 metrů jen pomocí velmi omezeného množství mul. Přeprava lodí byla v podstatě jednou velkou logistickou noční můrou. Po šesti měsících se na místě nacházelo jen velmi málo dílů, většina byla kdesi na trase mezi Tacnou a Punem. Do toho přišly další komplikace jako stávky, zemětřesení a Španělsko začalo vyhrožovat invazí do Peru. Na konci roku 1869 bylo v Pune dost dílů na stavbu jedné lodi. Yavari byla spuštěná na vodu na Štědrý den 1870, Yapura o 15 měsíců později.

Obě lodě byly poháněny parním motorem o výkonu 60 koňských sil. Jako palivo byla použita sušená lamí lejna. Obě lodě pak sloužily na jezeře jako hlídková plavidla. V roce 1914 prošla celkovou modernizací, při které jim byl prodloužen trup. Když později námořnictvu došly prostředky na provozování lodí na jezeře Titicaca, Yavari prodali neziskové organizaci, která z ní udělala muzeum. Yapura byla přejmenována na BAP Puno a stala se z ní nemocniční loď.

Další články

Zavří­t reklamu