válkaČeskoslovenskoobjevy

„Mrkev vám zajistí noční vidění,“ hlásala britská válečná propaganda

„Mrkev vám zajistí noční vidění,“ hlásala britská válečná propaganda
Zdroj: Wikimedia Commons

Jak přinutit občany, aby jedli mrkev? I před takovou výzvu bylo postaveno vedení válečné Británie. Dopomohla jim k tomu milosrdná lež.

Simona Knotkova 14. září 2020

„Noční vidění je otázkou života a smrti. Jezte mrkev a listnatou a žlutou zeleninu, které jsou bohaté na vitamín A, nezbytným pro noční vidění,“ informovaly britské občany plakáty, které se na veřejnosti i v tisku začaly objevovat ve 40. letech. Dnes víme, že vitamín A sice zlepšuje vidění v omezených světelných podmínkách, ale jen stěží můžeme o této vlastnosti mluvit jako o „nočním vidění“. Co bylo tedy cílem této kampaně?

Thumbnail # Za války se šetřilo na všech frontách. Problém představovaly punčocháče i párky
Mohlo by Vás zajímat:

Za války se šetřilo na všech frontách. Problém představovaly punčocháče i párky

První důvod je nasnadě: Britové tak chtěli zmást protivníka. Když podobné plakáty uviděli Němci, mohli si přirozeně myslet, že důvod, proč jsou piloti Královského letectva tak úspěšní, je jednoduše mrkev… Rozhodně to není pokročila radarová technika, kterou tamní armáda skutečně používala. Realita však byla mnohem víc přímočará – vláda jednoduše chtěla, aby se jedlo víc mrkve. Záleželo jí snad tolik na zrakových schopnostech britských občanů? To posoudit nemůžeme, ale především tímto způsobem prakticky řešila problém se špatným zásobováním. Zatímco jiné potraviny totiž scházely, mrkve bylo nadbytek. A Britům moc nejela.

„Před 2. světovou válkou mrkev nikdy nebyla příliš oblíbenou zeleninou. Považovala se za potravu chudých. Propagační kampaň byla tedy zjevně určena spíše lidem z domova než Němcům. Kdyby ta zpráva byla primárně zacílena na německou výzvědnou službu, bylo by zvláštní, že by tak viditelně byla publikována v britském tisku. Němci nebyli zase tolik hloupí,“ říká John Stolarczyk, autor webu World Carrot Museum.

Díky domácí produkci mrkve rovněž nehrozilo, že dojde k přerušení dodávek, například z důvodu námořního útoku. Vláda její produkci zvýšila o 300 % a doufala, že Britové se oranžovou zeleninu naučí jíst. V jiném případě by to byla promarněná investice. Když vám ale pěkný barevný plakát říká, že se díky obyčejné mrkvi stanete skoro superhrdinou, možná byste se ani vy dlouze nerozmýšleli nad tím, zda se do neoblíbeného jídla pustit.

Další články

Zavří­t reklamu