válkaČeskoslovenskoobjevy

Lokomotiva Williama Bruntona nejezdila, ale chodila

Mechanický cestovatel nebo Parní kůň, tak se říkalo lokomotivám, které vynalezl William Brunton. Byly to bizarní a podivné stroje, které se pohybovaly tak, že v podstatě kráčely.

Tomáš Chalupa 10. srpna 2020

William Brunton se narodil v roce 1777 ve skotském Lochwinnochu. Jeho otec byl hodinář, takže po něm zdědil cit pro stroje a mechaniku. Postupně pracoval jako inženýr pro různé společnosti, zabýval se stroji, mechanizací a výrobními linkami. V roce 1813 sám vynalezl a sestrojil parní lokomotivu Mechanický cestovatel, což byl světový unikát. Takovou lokomotivu ještě svět neviděl.

Lokomotiva měla čtyři kola, která jela po kolejích, a pak dvě končetiny, které „chodily“ mezi kolejemi a tlačily celou soupravu. Pohled na takto putující parní stroj byl vpravdě impozantní a dnes by se hodil nejlépe do nějakého steampunkového románu. Lokomotiva fungovala dobře a byla určená k práci v lomech, kde mohla tlačit bloky pískovce na plochých vagonech. Tak to alespoň Burton projektoval a dva roky zkoušel. Když viděl, že koncept je funkční, postavil ještě druhou lokomotivu s větší tlačnou silou, kterou pojmenoval Parní kůň.

I ten fungoval dobře, ale obě lokomotivy zůstaly jen ve fázi zkušebních prototypů. Brunton nikdy nesehnal reálného zájemce, který by o takové bizarní parní lokomotivy měl zájem. Navíc v roce 1815 jedné z lokomotiv explodoval kotel, což si vyžádalo několik obětí na životech. Byla to mimochodem první exploze kotle u parní lokomotivy a první nehoda lokomotivy s oběťmi na životech v historii. Bruntonovy lokomotivy tím definitivně skončily, ale Brunton sám rozhodně ne. Podílel se na vývoji důležitých parních motorů pro parníky a nechal si za svůj život patentovat devět významných vynálezů, které našly uplatnění zejména v důlním průmyslu a v loďařství.

Související články

Další články

Zavří­t reklamu