válkaČeskoslovenskoobjevy

Legendární Ralph DePalma dotlačil svůj vůz do cíle slavného závodu

Legendární Ralph DePalma dotlačil svůj vůz do cíle slavného závodu
Zdroj: thevintagenews.com
+ 2 fotky+ 3 fotky

Ralph De Palma byl legendární automobilový závodník italsko-amerického původu. Za svou kariéru absolvoval neuvěřitelných 2889 závodů. Do historie se zapsal zřejmě nejvíce závodem Indianapolis 500, který nedojel, ale přesto dokončil.

Tomáš Chalupa 10. července 2019

De Palma se narodil v roce 1882 v italské vesnici Biccari. Jeho rodiče emigrovali do Spojených států, když mu bylo deset let. Otec pracoval jako kadeřník v New Yorku a doufal, že i synové půjdou v jeho šlépějích. Ale mladého Ralpha zajímalo něco úplně jiného. Byl posedlý rychlostí a závoděním. Nejprve to byla cyklistika, pak rychlé motorky. A samozřejmě to nakonec skončilo u závodních automobilů, na které přesedlal v roce 1904. Nejprve do vozu, který si sám postavil, ale americká závodní asociace vozidlu neudělila licenci, protože nesplňovalo údajně některé parametry.

I tak se De Palma pustil do závodění a úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Zvítězil v prvním ročníku závodů Milwaukee Mile. V roce 1913 z něj už byl zkušený profesionální závodník sedlající vozidlo Mercedes Grey Ghost.

V závodě Indianapolis 500 se dostal velmi rychle do vedení a to si udržoval prakticky po celou dobu. Závod se jel na 200 kol, po ujetí stovky už měl náskok na ostatní závodníky dvě kola. Blížilo se naprosto zdrcující a jasné vítězství. 50 mil před koncem závodu už vedl o pět kol. Jeho vítězství bylo tak jisté, že diváci už opouštěli tribuny a zamířili domů. Jenže dvě kola před cílem se zlomila ojnice jeho Mercedesu a ten se po chvíli zastavil.

De Palma a jeho mechanik Don Herr vyskočili z vozu, a když zjistili, že jej nelze opravit, rozhodli se jej do cíle dotlačit. Postupně se kolem nich přehnala spousta závodníků, ale i tak dvojice dojela na dvanáctém místě a závod dokončila za obrovských ovací zbylých diváků na tribunách.

Od té doby De Palma jen vítězil. Nezastavila jej ani nehoda při závodě v Milwaukee, při které málem zahynul. Po zotavení se opět vrátil k závodění.

Zajímavé je, že celá situace ze závodu v Indianapolis se málem kompletně zopakovala ještě jednou. V roce 1915 měl De Palma opět problémy s ojnicí svého Peugeotu ve chvíli, kdy jasně vedl a do konce závodu nebylo daleko. Ale na rozdíl od předchozí situace jeho vůz byl schopen jet, byť velmi pomalu, a tak De Palma zvítězil. Byl to jeho poslední triumf. Nikdy pak již závod nevyhrál.

Za první světové války sloužil u letectva a po válce se opět vrátil k autům. Stal se nejrychlejším mužem světa poté, co dosáhl se svým vozem Packard V12 rychlosti 149.87mph. V dalším závodě Indianapolis 500 postupně přišel o kolo a dvakrát jeho vůz vzplanul, přesto závod dokončil na fantastickém pátém místě. Závodění se aktivně věnoval až do roku 1936. Zemřel v roce 1956 ve věku 73 let.

Související články

Další články

Zavří­t reklamu