Originální kávová chuť a obrázek mouřenína na typicky žlutém obalu nás provází celé generace. Kofila spatřila světlo světa poprvé v roce 1923 a dodnes jejímu mystickému kouzlu a tradiční chuti podléhají tisíce lidí v České republice i na Slovensku.

Originální kávová chuť a obrázek mouřenína na typicky žlutém obalu nás provází celé generace. Kofila spatřila světlo světa poprvé v roce 1923 a dodnes jejímu mystickému kouzlu a tradiční chuti podléhají tisíce lidí v České republice i na Slovensku. | zdroj: Profimedia


Kofila - sladký příběh s hořkým koncem. Reklamní mág skočil pod vlak

TÉMATA: cukrovinky | reklama | čokoláda | orion | česká značka

user-avatar

Václav Pokorný

15. 01. 2020 | 15:00

Na sladké čokoládové tyčince Kofila si Češi pochutnávají již téměř téměř sto let. Její nezaměnitelnou obálku s exotickým obrázkem sedícího tureckého mouřenína vytvořil geniální výtvarník Zdenek Rykr. Životní příběh designéra mnoha cukrovinek však sladkým happyendem neskončil. Svůj život dobrovolně ukončil ve 39 letech pod koly železničního vlaku.

Psal se březen roku 1921, když respektovaná čokoládovna Orion-Maršner uzavřela smluvní spolupráci s mladým výtvarníkem Zdenkem Rykrem (1900–1940). Leckoho mohlo překvapovat, že Rykr i přes své mládí získal u Orionu exkluzivní smlouvu. Firma se totiž zavázala, že během spolupráce s ním nebude návrhy obalů poptávat u nikoho jiného. Během několika prvních týdnů se ale ukázalo, že pro úspěšný marketing pražské čokoládovny bude Zdenek Rykr představovat přínos doslova revoluční.

Už v červnu představil Orion své nové logo ve tvaru papírového kornoutu plného bonbonů a ke stejnému dni se objevila i slavná čtyřcípá hvězda Orion. V ní Zdenek Rykr zkombinoval hned několik uměleckých atributů. Značkový název společnosti (hvězda Orion) ztvárnil šikovným spojením čtyř papírových kornoutů, geometricky do sebe zasazených tak, že vytvářejí dokonalý kubistický vzor.

Pak přišel rok 1923 a s ním obal čokoládové tyčinky s kávovou náplní, která dostala jméno Kofila. Už tehdy její žlutý obal zdobil obrázek sedícího tureckého mouřenína popíjejícího horký šálek s kávou. Výtvarníkova zaliba v exotických motivech a fascinace Orientem byla dána jeho zahraničními cestami na jih Španělska, Mallorcu i do severní Afriky.

Rykrova reklama na plněné karamely s typickou hvězdou Orion. Zdroj: Nestlé Česko s.r.o.

Firemní znak hvězdy Orion ve tvaru čtyřcípé hvězdy i obal čokoládové tyčinky Kofila procházely sice během následujících desetiletí průběžným vývojem, nikdy však nezapřely svůj původ a dodnes se od původních Rykrových návrhů nijak výrazně nezměnily. Zůstalo dokonce i Rykrovo provazcové písmo nápisu Orion. 

Za téměř dvě desetiletí spolupráce s čokoládovnou Orion vytvořil Rykr pro firmu desítky unikátních designů cukrářských výrobků. Kromě Kofily jsou známé například také obaly ledových kaštanů či tyčinky Milena. Díky jeho práci získala čokoládovna i prestižní ocenění za design a prezentaci značky na světových výstavách. Orion nejprve bodoval v roce 1929 cenou Grand Prix na světové výstavě v Barceloně, o šest let poději na Grand Prix v Bruselu a v roce 1937 v Paříži.

Rykr však netvořil jen pro Orion, ale i pro řadu dalších renomovaných podniků. Například pro firmu Zátka, Kulík, Palaba, Škoda, Čedok, Kolínské petrolejové rafinerie či ministerstvo obchodu a v polovině 30. let si výtvarníkovy služby vyžádala i firma Baťa. 

Životní příběh geniálního českého designéra a autora legendární Kofily skončil však předčasně 15. ledna 1940. Za dosud plně nevyjasněných okolností, snad pod tlakem okupace Československa nacistickým Německem, ukončil svůj život skokem pod rychlík na pražském Barrandově. Důvodem mohla být obava, aby se nedostal do rukou gestapa. Ve druhé polovině 30. let totiž působil jako ředitel ve společnosti PIRAS (První inzertní a reklamní společnost), kde se snažil chránit židovské výtvarníky, kteří tam pracovali. Nacisté tento záměr odhalili a Rykrovi hrozilo zatčení.

 

 

user-avatar

Václav Pokorný

15. 01. 2020 | 15:00

Zavří­t reklamu