válkaČeskoslovenskoobjevy

Jimmy Doolittle odletěl na beznadějnou misi, aby ponížil Japonsko

Jimmy Doolittle odletěl na beznadějnou misi, aby ponížil Japonsko
Zdroj: allthatisinteresting.com
+ 7 fotek+ 8 fotek

Doolittlův nálet na Tokio je jedním ze stěžejních momentů války v Pacifiku. Reálně Japonsku neuškodil, ale zasadil zdrcující ránu jeho prestiži ve chvíli, kdy všude kolem jen triumfovalo. Přitom Doolittlova mise byla jednosměrná letenka bez návratu.

Tomáš Chalupa 5. prosince 2019

Jimmy Doolittle se narodil 14. prosince roku 1896. Sám ve své biografii uvedl, že mu rodiče nedali napřed žádné jméno a říkali mu prostě Doolittle. Jména James a Harold dostal až po prvních narozeninách. Jméno Jimmy byla jeho přezdívka, nikdo mu neřekl jinak.

Když mu bylo pouhého půl roku, jeho otec chtěl zkusit štěstí na Aljašce, kde propukla zlatá horečka. A tak malý Doolittle odjel s rodiči do města Nome, které bylo v té době velmi drsným místem jako vystřiženým z dob Divokého západu. Žádný zákon, zato mnoho pochybných existencí a spousta zbraní. V místní škole to taky neměl jednoduché, protože byl ze všech nejmenší, takže byl často bit. Ale naučil se také bránit.

Od svého otce se ale s matkou poté oddělil a odjeli spolu do Los Angeles. Otce viděl již jen jednou v životě. Tam vystudoval střední hornickou školu a posléze na vysoké získal titul inženýra na Berkeley. Také se oženil se svou ženou Josephine. Zdálo se, že se konečně před ním rýsuje docela normální a obyčejný život. Jenže Doolittle zcela propadl létání, už jako malý si stavěl domácí rogala a kluzáky. Není divu, že se jako dobrovolník přihlásil k letectvu.

Když procházel výcvikem, hned první den na letišti v San Diegu viděl, jak havarovalo cvičné letadlo se studentem, který zahynul. Ani to mu nesebralo odhodlání a pokračoval ve výcviku. Tím úspěšně prošel, naučil se nejen ovládat letadlo, ale také létat ve formaci a provádět akrobatické prvky. Stal se tak instruktorem. Věnoval se nejrůznějším divokým kouskům jako pilot-kaskadér. Také získal mnoho cen a byl držitelem několika rekordů.

Později odešel z armády a létal pro společnost Shell. Při své show dělal reklamu speciálním 100oktanovému palivu, které výrazně zvyšovalo výkon leteckých motorů.

Do letectva se vrátil v roce 1940, kdy bylo jasné, že válka s Německem a Japonskem je na spadnutí. Přišel útok na Pearl Harbor, a morálka otřesených Američanů byla velmi nízko. Japonci postupovali a bylo těžké ukázat, že americké ozbrojené síly jim dokážou čelit. Byl proto naplánován útok bombardérů, které se měly z letadlové lodě vydat na jednosměrný let nad Japonsko a bombardovat hlavní město. Měla tak být demonstrována bojeschopnost letectva a povzbuzena morálka.

Doolittle byl perfektním člověkem na vedení této mise. Letět se mělo na dvoumotorových bombardérech B-25 Mitchell, které sice v určité modifikaci dokázaly vzlétnout z letadlové lodě, ale rozhodně na ní nemohly přistát. Letci proto měli po útoku přistát na letištích ve spřátelené Číně.

Bombardéry byly naloženy na letadlovou loď USS Hornet a 18. dubna se už plavidlo nacházelo 600 mil od japonských ostrovů. Šestnácti letadlům se podařilo úspěšně odstartovat, přestože povětrnostní podmínky nebyly vůbec dobré. Po šesti hodinách letu celá skupina dosáhla japonského vzdušného prostoru. Japonci útok vůbec nečekali, proti Doolitlovým bombardérům nevzlétla jediná stíhačka. Američané shodili zápalné bomby, které zabily 87 lidí, a pokračovali dále nad Čínu.

Další osudy letadel byly různé. Jedno přistálo v Sovětském svazu, zbytek v Číně, ale přistání byla často dramatická. Doolittle ale přistál úspěšně a ujali se ho Číňané. Stejně jako většině posádek se mu navíc podařilo později dostat zpět do Spojených států, kde byl oslavován jako hrdina. Doolittlův nálet byl pro Američany velkou vzpruhou, naopak pro Japonce hořkým důkazem, že jejich nálet na Pearl Harbor nezničil letadlové lodě a ty teď mohou Japonce zle trápit. To se ukázalo později v bitvě u Midway.

Doolittle dostal za nálet Medaili cti a stal se jedním z nejvýznamnějších amerických pilotů druhé světové války.

Související články

Další články

Zavří­t reklamu