válkaČeskoslovenskoobjevy

Indové vyrábí parfém, který voní jako déšť

Indové vyrábí parfém, který voní jako déšť
Zdroj: Pexels

Kannaujský parfém je indickou tradicí už několik staletí. Jednou z jeho oblíbených variací je vůně připomínající déšť.

Simona Knotkova 2. října 2020

Kdo by nemiloval vůni, která se line z krajiny po dešti? Na vině jsou bakterie, které žijí v půdě. Když v čase sucha zemřou, uvolní ze sebe chemickou sloučeninu geosmin. Ta je typická svým pronikavým zemitým aromatem, které se do vzduchu dostane právě v momentě, kdy na vyprahlou půdu spadnou kapky deště. Tradiční indičtí parfuméři dokáží tuto vůni dostat do lahvičky voňavky, a to už několik stovek let.

Thumbnail # Jak voněla Kleopatra? Vědci rekonstruovali starověké parfémy
Mohlo by Vás zajímat:

Jak voněla Kleopatra? Vědci rekonstruovali starověké parfémy

Tradice započala ve městě Kannauj za vlády panovníka Haršy v cca 7. století n. l. Parfém, takzvaný attar, je kombinací mnoha lokálních rostlin (například jasmín, růže, lotos, gardénie, motýlovec, magnólie aj.), které zemědělci každé ráno sbírají a doručují do jedné ze dvou stovek výroben parfémů ve městě. Květiny se ve velkých měděných kádích zahřívají s vodou, z čehož vznikne aromatická pára. Ta se přes bambusové trubky dostává do nádob s olejem ze santalového dřeva, který tvoří základ attaru. Parfém je poté uchováván v lahvičkách z velbloudí kůže, která díky své pórovosti umožňuje vypařování nadbytečné vody. Jednou z odrůd tohoto parfému je mitti attar neboli zemitý parfém, který připomíná právě vůni deště. V jeho případě nejsou hlavní složkou květy, ale suchá zemina a voda z rybníka.

Thumbnail # Vědci odhalili tajemství parfému královny ze Sáby
Mohlo by Vás zajímat:

Vědci odhalili tajemství parfému královny ze Sáby

Obliba kannaujských parfémů u místních obecně klesá. „Většina dnešních zákazníků preferuje moderní parfémy a deodoranty. Když dobrý deodorant odvede stejnou práci, proč byste utráceli víc za attar?“ říká majitel obchodu v Kannauj Nishish Tewari. Zatímco 100 ml attaru zákazníka přijde na 1000 rupií (cca 315 korun), syntetickou vůni s alkoholem si koupí za pouhých 100 rupií (31 korun).

Problém představuje také zvyšující se cena materiálů a nedostatek moderních technologií, kvůli kterým tradiční parfuméři nedokážou držet krok v kvalitě s většími výrobci. Záchranou může být online trh, díky kterému si jedinečnou vůni mohou pořídit zájemci z celého světa.

„Vůně je součástí našeho každodenního života. Zuby si čistíme s ochucenou pastou, koupeme se v navoněném mýdle a poté na sebe aplikujeme parfém. Vůně nezmizí z našeho života. Je pouze otázkou, zda chceme udržet tradice naživu. To je skutečná výzva,“ říká Pampi Jain z ropné rafinerie Pragati Aroma and Oil Distillers.

Další články

Zavří­t reklamu