válkaČeskoslovenskoobjevy

Ikonická fotka vlaku, co vypadl z okna

Ikonická fotka vlaku, co vypadl z okna
Zdroj: wikipedia commons
+ 5 fotek+ 6 fotek

Jedna z nejznámějších fotek vlaku na světě zachycuje nehodu vlaku na pařížském nádraží Gare Montparnasse v roce 1895. Dodnes tato fotka vzbuzuje údiv i úsměv a dokazuje, že když se setká lidská chyba a technický problém, může se stát cokoliv.

Tomáš Chalupa 27. ledna 2020

Strojvedoucí Guillaume-Marie Pellerin pracoval na dráze celý svůj život. Měl za sebou devatenáct let řízení vlaků, takže expres Granville – Paříž byl onoho osudného 22. října 1895 v dobrých rukou. Nebo to tak alespoň vypadalo. Rychlík už nabral zpoždění, takže Pellerin hnal mašinu, co to šlo.

Vlak se skládal z parní lokomotivy, šesti osobních vagonů, poštovního vozu a třech nákladních vagonů. Trať byla dlouhá 400 km a vedla z letoviska Granville přes Normandii do Paříže na nádraží Gare Montparnasse. Dnes taková cesta zabere sotva tři hodiny, tehdy to bylo sedm.

Aby Pellerin dohnal zpoždění, rozhodl se zrychlit na 60 km/h. Tím se mu sice podařilo dohnat zpoždění, ale když bylo Gare Montparnasse na dohled, musel prudce brzdit. Vlak byl vybaven dvěma typy brzd – ruční a vzduchovou typu Westinghouse. Právě na vzduchovou brzdu Pellerin spoléhal. Jenže se stalo cosi neuvěřitelného. V moment, kdy to Pellerin nejvíce potřeboval, ani jedna ze vzduchových brzd nefungovala. Nyní zbývala jen ruční záchranná brzda, ale tu neměl k dispozici Pellerin, ale ovládal ji průvodčí Albert Mariette. Jenže ten zareagoval pozdě a za brzdu zatáhl až pár metrů před kolejovým nárazníkem na konci nástupiště.

Parní lokomotiva prorazila skleněné okno stanice a půlmetrovou zeď terasy a zřítila se o deset metrů níže na tramvajovou zastávku na Place de Rennes. Zůstala šikmo opřená o zeď jako žebřík. Jen těsně minula právě projíždějící tramvaj. Dvanáct vagonů se 131 cestujícími zůstalo nevykolejených nahoře ve stanici. Pellerin společně s topičem seskočili z lokomotivy ještě dříve, než projela zdí.

Mezi cestujícími ve vlaku nebyly žádné oběti na životech, jen několik lehčích zranění. Bohužel zemřela Marie-Augustine Aguilardová, která zaskočila ve stánku s novinami za svého manžela; velký kus zdí z nádraží jí spadl doslova na hlavu.

Pellerin vyvázl z celé havárie s pokutou 50 franků, Mariette za pozdní použití záchranné brzdy dostal pokutu 25 franků. Vlak zůstal na místě po další dva dny. Na vytažení vlaku bylo použito spřežení 14 koní, což ale nikam nevedlo. Nakonec musel být použit speciální 250 tun vážící naviják, obsluhovaný deseti muži, než byl vlak odtažen zpět na nádraží. Vlak byl opraven a znovu zařazen do služby.

Další články

Zavří­t reklamu