válkaČeskoslovenskoobjevy

Grain Race byl závod nákladních kliprů

Grain Race byl závod nákladních kliprů
Zdroj: Wikimedia Commons

Na konci 19. století začaly parníky vytlačovat plachetní lodě ze všech oceánů. Stále však existovaly dlouhé obchodní trasy, kde byly plachetnice efektivnější a rychlejší než parníky. Tou nejdelší byla cesta z Evropy do Austrálie. Říkalo se jí Klipper route, podle kliprů, které po ní pluly, nebo také Grain Race, tedy obilný závod – podle nejčastější komodity, kterou klipry přepravovaly.

Tomáš Chalupa 14. října 2020

Klipry hnány silným větrem pluly až k Mysu dobré naděje a pak Indickým oceánem do Austrálie. Zpět pak mohly plout opět hnány západními větry přes Pacifik a kolem Hornova mysu. Průměrně trvala cesta z Plymouthu do Sydney kolem 100 dní. Držitel rekordu klipr Cutty Shark zvládl tuto cestu za 72 dní. O tom si mohly tehdejší parníky nechat jen zdát. Stejně tak to bylo i s cestou zpět, zde drží dodnes rekord Thermopylae se 77 dní trvající plavbou.

Právě zmíněné dvě lodi spolu sváděly onen Grain Race. Dvě ultrarychlá plavidla s ambicí stát se nejrychlejším kliprem své doby. Obě svým způsobem zvítězily, každá na jiné trati. Do závodů se zapojovaly i další lodě, a mezi námořníky bylo toto soupeření velmi populární. Ne tak ovšem u majitelů oněch lodí. Ti se obávali, že kapitáni budou zbytečně riskovat nebo poškodí zboží v podpalubí.

Thumbnail # Pirátská loď Seeadler zajala za první světové války 15 britských lodí
Mohlo by Vás zajímat:

Pirátská loď Seeadler zajala za první světové války 15 britských lodí

První Grain Race se konal v roce 1921 a vyhrál ho klipr Marlborough Hill, který doplul z australského Port Lincolnu do anglického Cobhu. Zvládl to za 90 dní. Závod se konal dalších 18 let až do vypuknutí druhé světové války.

Rychlost kliprům dodávaly především nesmírně bohaté plachty a pak samozřejmě i konstrukce trupu. Lodě měly dostatečnou nosnost i stabilitu. Zajímavé je, že klipry často neskasávaly plachty ani v bouři. Jejich zlatý věk byl v druhé polovině 19. století a na počátku 20. století. Pak už pluly pouze na extrémně dlouhých trasách, jako byla právě ta z Evropy do Austrálie.

Další články

Zavří­t reklamu