válkaČeskoslovenskoobjevy

Fantastické kostky uhranuly svět, Tetris byla geniální zábava

Fantastické kostky uhranuly svět, Tetris byla geniální zábava
Zdroj: vintage-everyday.com
+ 3 fotky+ 4 fotky

Dnes, kdy lidé hrají epické hry s dokonalou grafikou nepodobné filmovým spektáklům, je těžké uvěřit, že kdysi miliony lidí trávily hodiny hraním jednoduché hry na bázi skládání kostiček. Jenže hra nebyla vlastně vůbec jednoduchá a byla extrémně návyková.

Tomáš Chalupa 28. června 2020

Tady soudruzi neudělali žádnou chybu. Tetris vymyslel Alexej Pažitnov, pracovník moskevského Počítačového centra při Akademii věd v roce 1984. Programoval ji v programovacím jazyku Pascal na počítači Elektronika 60, což byla sovětská kopie stroje PDP 11. Hře vybral jméno Tetris podle řeckého tetra, což je číslovka 4. Hru hrál nejprve se svými kolegy na akademii, ale poté, co ji nainstaloval do počítače IBM, začala se hrát brzy po celé Moskvě.

IBM v roce 1986 podepsala smlouvu na vydání této hry ve Velké Británi a o rok později ji skutečně uvedla na britský trh. Zájem o ni byl enormní a její popularita ohromující. Britové a zanedlouho i Američané kouzlu kostiček skládaných donekonečna v koridoru doslova podlehli. Tetris byl vůbec první artikl ze světa zábavy, který byl exportován ze Sovětského svazu nejen do Velké Británie, ale také do USA. Paradoxně Pažitnov za tento svůj výtvor neviděl nikdy ani vindru. Sovětský svaz neznal nic jako duševní vlastnictví, vše patřilo státu, takže nedostal z těchto kontraktů nic, a dokonce nedostal ani něco jako osobní ohodnocení v rámci své práce.

Až v roce 1996 přešla autorská práva ze státu přímo na Pažitnova. Ten založil Tetris Company, jejímž jediným posláním byla správa autorských práv na hru po celém světě. A hra skutečně vycházela nejen v 80, ale i 90. letech, ostatně pro mnoho dnešních třicátníků to byla možná první počítačová hra, se kterou se setkali. Existovalo mnoho různých herních variant, které stále stály na principu Tetrisu, ale měly různé grafické i herní prvky. Tetris, Pacman, Pinball, to jsou zřejmě prazáklady herní počítačové zábavy a současně geniálně jednoduché herní koncepty, které jsou extrémně návykové.

Další články

Zavří­t reklamu