válkaČeskoslovenskoobjevy

Existuje první důkaz, že člověka zabil meteorit. Stalo se to v roce 1888

Zdroj: sciencealert.com

Případů, kdy člověka zasáhl meteorit či jeho úlomky, existuje v historii několik. Turečtí vědci však našli první důkaz o člověku, kterého pád meteoritu přímo zabil.

Simona Knotkova 18. května 2020

K události došlo 22. srpna 1888 na území dnešního iráckého města Sulajmáníja. Badatelům z Ege University v tureckém Izmiru to odhalila trojice dokumentů včetně dopisu místních autorit sultánovi, které byly uchovány na generálním ředitelství Státního archivu Turecka. Listiny byly psané starou osmanskou turečtinou, což byl i jeden z důvodů, proč se jimi dosud nikdo pořádně nezabýval.

Podle zprávy byla oblast kolem půl deváté večer zasažena meteorickým rojem. Na obloze se jako první objevila obří ohnivá koule, kterou následovala asi desetiminutová sprška padajících kosmických těles. Obyvatelé postižených vesnic následně hlásili škody na úrodě. Mnohem tragičtější byla ale smrt nejmenovaného muže, který byl meteoritem přímo zasažen. Další muž skončil ochrnutý. O přesném místě dopadu, velikosti meteoritu či jeho rychlosti se dokumenty nezmiňují. Na základě výpovědí svědků z vesnic Gulambar a Serçinar se však lze domnívat, že místem dopadu byly pyramidové kopce u Sulajmáníji.

„Tato událost je vůbec první zprávou, která uvádí, že člověka zabil meteorit. Podporují to tři psané dokumenty, které se o události zmiňují velmi podrobně. Vzhledem k tomu, že tyto dokumenty pochází z oficiálních vládních zdrojů a jsou napsány místními autority, dokonce samotným velkým vezírem, nemáme pochyby o jejich pravosti,“ píše tým výzkumníků ve studii, která vyšla v žurnálu Meteoritics & Planetary Science.

Odhaluje to také jednu skutečnost – jak nedostatečně jsou archivy, které obsahují dokumenty v jiném než anglickém jazyce, probádané. Je pravděpodobné, že historických zpráv o lidech zasažených meteoritem existuje víc a zaznamenaný případ muže z Osmanské říše vůbec nemusí být prvním svého druhu. Digitalizaci starších dokumentů zpomaluje jejich velký objem i nedostatečná odbornost archivářů.

„Abychom tento problém překonali, je třeba spousty práce a mezioborové spolupráce s historiky, knihovníky a překladateli,“ uvádí turečtí vědci.