Dokázali byste si takové auto představit ve své garáži?

Dokázali byste si takové auto představit ve své garáži? | zdroj: auto.cz


Citroën neměl na autosalonu co předvést. Narychlo tak přišel s bizarní pojízdnou pyramidou Karin

TÉMATA: auto | koncept | Citroën | automobilka

user-avatar

M. Šindlauerová

29. 01. 2020 | 12:00

U některých lidí funguje to, že odvádějí nejlepší práci, když jsou pod tlakem. Možná právě to se přihodilo hlavnímu designérovi Citroënu v roce 1980, když ho jeho nadřízení najednou postavili před skutečnost, že jejich automobilka nemá pro tehdejší ročník Světové výstavy automobilů v Paříži žádný nový model vozu k předvedení. Citroën tak přišel alespoň s konceptem, ovšem ne jen tak obyčejným.

 

Pro francouzskou automobilku by to byla ostuda, kdyby na největším tuzemském autosalonu a jedné z nejvýznamnějších automobilových výstav na světě nepředvedla vůbec nic nového. Protože vývoj zcela nového vozu by v šibeničním termínu nestihli, napadlo je veřejnosti představit něco, co by ji aspoň uvedlo v úžas. To “něco” neslo jméno Karin (z italského “carin”, tedy “miláček”), vůz absurdního designu a pochybné praktičnosti.

Jeho autorem byl designér britského původu Trevor Fiore, jehož židle se v Citroënu ještě ani nestačila ohřát, a už musel vymýšlet něco opravdu extra pro pařížský autosalon. Bylo úplně jedno, že vůz vznikající v jeho hlavě neměl šanci stát se účastníkem reálného dopravního provozu – natolik podivný koncept to byl. Vozidlo krémové barvy mělo tvar pyramidy, ovšem se seříznutým vrcholem. Střecha byla tudíž takřka miniaturní, nebyla větší než arch papíru rozměru A3. Skla bylo ve voze tolik, že by se jím snad dala vysklít i pyramida galerie Louvre. Motýlí dveře se futuristicky otevíraly směrem nahoru a zkosená karoserie nevytvářela zrovna ideální pohodlí, ale to pranic neubíralo na blaženém pocitu, že se nacházíte v kosmické lodi.

Nevídaný design se promítl i do interiéru. Do očí ihned bily netradičně rozmístěné sedačky, kde místo pro řidiče zabíralo prostor uprostřed a z obou stran jej po jednom obklopovala sedadla spolujezdců. Tento revoluční koncept pak o deset let později využil legendární vůz F1 od McLarenu, širšího uplatnění se ovšem toto uspořádání nedočkalo.

Sedadly to ale neskončilo. Další poprask způsobilo využití informačních technologií ve fungování vozu. Palubní deska, volant i boční dveře byly vybaveny desítkami plně funkčních tlačítek a displejů, které aktivně přispívaly k dokonalému fungování vozu.

Karin zůstala prototypem a na ulicích ji nikdy nikde neuvidíte, svůj účel ale v roce 1980 dokonale splnila. Její stanoviště na výstavě se stalo jedním z nejnavštěvovanějších a kdokoli se s ní tehdy seznámil, nemohl si pomoci, aby nepozvedl obočí a neutrousil udivené “oh la la...”.





user-avatar

M. Šindlauerová

29. 01. 2020 | 12:00

Zavří­t reklamu