Asi dvacítka luxusních veteránů ozdobila v pátek brněnské náměstí Svobody. Po celý víkend pak byly k vidění v zahradě vily Löw-Beer. Jejich příjezd zahájil novou výstavu, která představuje automobilismus první poloviny 20. století na příkladu aut brněnských továrníků z rodin Löw-Beer, Stiassni a Tugendhat.
Zatímco Löw-Beerové coby majitelé prosperující textilky využívali vozidla značky Mercedes, která patřila k luxusním již za první republiky, Stiassni, podnikající ve stejné oblasti, měli ve svém vozovém parku hlavně tatrovky řadící se k užitkovým strojům.
Podle Sylvie Zouharové-Dykové z Technického muzea v Brně jsou jako průkopníci automobilismu na Moravě známí především Löw-Beerové, kteří patřili k prvním členům moravského a slezského autoklubu, který vznikl už v roce 1907. Löw-Beerové investovali do nákupu luxusních vozů velké peníze. Fritz Löw-Beer ve 20. a 30. letech projel autem nejen Evropu, ale i další země.
Originální vozidla po slavných továrnících se však nezachovala. Většinou měli členové brněnské smetánky židovský původ, proto za druhé světové války buď uprchli před nacisty, nebo zemřeli v koncentračních táborech. Pořadatelům akce proto nezbylo než vystavit stejné typy strojů ze sbírek muzea a ze soukromých expozic. K nejcennějším exponátům patří památkově chráněný vůz Austro-Daimler z roku 1910, které kdysi využívala šlechtická rodina Mitrovských. Toto vozidlo ze sbírek Technického muzea v Brně je jediným strojem svého druhu, který se v Česku dochoval.

Fritz Löw-Beer za volantem vozu Lancia Lambda.
Řídili sami, nebo měli šoféry?
Na tyto otázky odpovídá panelová výstava v galerii Celnice u vily Löw-Beer. Lidé se z ní dozví i to, jací byli členové rodiny Löw-Beeru řidiči. „U Fritze Löw-Beera máme opravdu zdokladované z jeho rejstříku trestů mnoho různých pokut a napomenutí, které dostával za to, co provedl, což byla obvykle rychlá jízda,“ řekla pro Český rozhlas Sylvie Zouharová-Dyková, která je kurátorkou výstavy.
Kromě zajímavých informací o brněnských textilních podnikatelích a jejich vztahu k automobilismu se lidé na výstavě dozvědí i různé zajímavosti o jednotlivých značkách aut, kterými továrníci jezdili. Výstava potrvá do 20. listopadu.