válkaČeskoslovenskoobjevy

Britská Electric Canberra opět létá, je poslední svého druhu

Britská Electric Canberra opět létá, je poslední svého druhu
Zdroj: Wikimedia Commons
+ 4 fotky+ 5 fotek

Po tříletém restaurování dokončilo Letecké muzeum Temora v Austrálii úspěšný zkušební let letounu English Electric Canberra TT.18 WJ680. Let, který se uskutečnil 27. června, je prvním letem tohoto typu letounu po 11 letech, naposledy se vznesl do vzduchu 5. června 2010. Muzejní Canberra je nyní jediným letuschopným exemplářem na světě, nepočítáme-li tedy tři, které jsou stále využívány americkou NASA pro výzkumné účely.

Tomáš Chalupa 5. srpna 2021

Tři roky trvající renovaci letounu vedl hlavní inženýr Andrew Bishop za pomoci 100. letky RAAF, letky Královského australského letectva, která se věnuje provozu historických válečných letadel. Při renovaci byl také vyměněn nábojový systém startování motorů za elektronický, protože původní způsob vedl ke značné korozi motorů. Elektronický startér také prodlouží životnost motorů.

Canberra je fascinující letadlo. Byl navržen ve 40. letech 20. století původně jako nástupce letounu de Havilland Mosquito a byl prvním proudovým bombardérem, který vstoupil do služby u britského letectva. Byl také prvním proudovým letounem, který přeletěl bez mezipřistání Atlantský oceán.

Velká Británie vyrobila 900 Canberr, Austrálie 49 a USA 400 kusů. USA vyráběly licenční verzi Canberry známou jako B-57 Canberra. Přestože se jednalo o konstrukci ze 40. let, zůstal tento typ ve službě u RAF až do roku 2006. Sloužil v různých rolích včetně jaderného bombardéru, průzkumného letounu a jako výzkumný letoun pro NASA.

Letoun Canberra z leteckého muzea Temora má pestrou minulost. Jako WJ680 vstoupil do služby v RAF v roce 1955 a byl umístěn v Německu na základně RAF Gütersloh. O rok později se stal účastníkem nehody, která ho poškodila natolik, že si oprava vyžádala dvanáctiměsíční přestávku ve službě. Nedlouho po návratu do služby došlo za letu ke kolizi s ptákem, který poškodil kryt kabiny.

Poškození bylo opraveno a letoun byl odeslán zpět do Velké Británie k uskladnění. V roce 1967, po deseti letech skladování, prošel modernizací, ale pak byl opět uložen do skladu. V roce 1971 byl opustil sklad, ale smůla se mu lepila na křídla. Došlo ke třetí nehodě, při které se z letounu neúmyslně katapultoval navigátor. Po dalších opravách zůstala ve službě u 7. perutě RAF až do roku 1980, naštěstí bez dalších nehod.

Po ukončení služby u RAF 7 Squadron byla převelena ke 100 Squadron, kde zůstala až do roku 1991. Její poslední let u RAF se uskutečnil 18. prosince 1991. V roce 1992 byla prodána jistému Ronu Mitchellovi a letoun se v roce 1994 zúčastnil výstavy v Duxfordu. Nakonec Mitchell letoun v květnu 2001 prodal Leteckému muzeu Temora. V roce 2002 stroj opustil Velkou Británii a úspěšně absolvoval  dlouhou cestu do Austrálie. V říjnu se zde koná velká aviatická show, kde by se měl letoun ukázat veřejnosti.

Další články

Zavří­t reklamu