České

České "ferrari" – Tatra JK 2500 | zdroj: AutoRoad.cz


Automobilový klenot z Československa: Tatra JK 2500 byl sporťák podobný Ferrari, ale zmizel neznámo kam

TÉMATA: auta | vynálezy | československo

user-avatar

Václav Pokorný

29. 11. 2017 | 05:00

Jediný kus Tatry JK 2500 vyrobený v padesátých letech v Československu dosahoval rychlosti až 200 km v hodině. Pro automobilové fanoušky je stále velkou záhadou, kde se dnes toto jedinečné sportovní kupátko nachází.

Historie sportovního vozu Tatra JK 2500 začíná v padesátých letech minulého století. Na vývoji tohoto československého sporťáku se hlavní měrou podílí konstruktér Július Kubinský. Ten v té době pracuje v brněnské karosárně Karosa, která vyrábí skříňové nástavby pro vojenské nákladní vozy Praga V3S. Karosa se chystá v brzké době s výrobou nástaveb skončit, a je tedy nutné přijít s novým projektem. Vedení firmy dává Kubinskému zelenou a ten se spolu se šestnácti dalšími zaměstnanci pouští do projektu 2500, později nazvaného Tatra JK 2500Július Kubinský. Zdroj: ceautoclassic.eu

Hlavní části vozy jsou týmem zhotoveny již v roce 1952. Následně, snad z finančních důvodů, je jejich vývoj zastaven. Konstruktér Kubinský pokračuje s výrobou prototypu až v roce 1955. S několika dalšími nadšenými kolegy automobil dokončuje. Veškeré montáže probíhají v jeho vlastní garáži a ve volném čase.

Podvozek je složen z přední nápravy, která pochází z německého vojenského automobilu KdF, dílen Volkwagenu/Porsche a ze zadní nápravy typu De Dion. Prostorový rám vozu je ručně svařovaný z bezešvých trubek. Kola jsou šestnáctipalcová a stejně jako bubnové brzdy pocházejí z Lancie Aurelie. Zajímavostí je, že většina dílů tvořící šasí je zakoupena v běžném železářství. Jen minimum součástí je vyrobeno na zakázku a téměř vše se vyrábí ručně, stejně jako panely karoserie, na jejichž výrobě se podílí karosář Jan Heger. Tatra JK 2500 (1954). Zdroj: autoviny.sk

Vůz je na pár prvních měsíců osazen řadovým šestiválcovým motorem Alfa Romeo. Tento motor je však pouze dočasným řešením, neboť Kubinský čeká na zkonstruování tatrováckého osmiválce o objemu 2,5 litru. Po jeho dokončení v Tatře je vůz osazen osmiválcovým motorem o výkonu 75 koní, určeným pro nákladní automobily.

Poprvé je Tatra JK 2500 představena veřejnosti v roce 1956 v článku „Také to dovedeme“, v časopise Svět motorů. O dva roky později jel vůz slavnostně odhalen v Kopřivnici. Júliu Kubinskému nabídne tehdejší ředitel Tatry práci na pozici vývojáře s možností vyrobit pět produkčních kusů modelu JK 2500 pro zákazníky. Tatra JK 2500. Zdroj: autoroad.cz

Vůz prochází v Kopřivnici dvoutýdenním testováním a je následně vybaven novým vidlicovým osmiválcem Tatra z vozu 603. Ten již poskytuje výkon 140 koňských sil, takže vůz je schopen vyvinout rychlost až 200 km/h. Přidávají se silnější brzdy a nové, lité disky kol, navržené samotným Kubinským.

O sporťák se začínají zajímat i tehdejší soudruzi, což je patrně důvodem, proč nakonec žádný produkční kus nebyl vyroben. Jediným vyrobeným vozem tak navždy zůstává prototyp, který si Julius Kubinský ponechává sám pro sebe a jezdí s ním po silnicích Československa dalších 13 let. Když ho nakonec prodá, po autu se jakoby slehne zem. Dnes se již neví, kdo Tatru JK 2500 odkoupil a kde se nyní nachází.

Fandové české automobilové historie proto jen doufají, že se jednoho dne otevře zapomenutá stodola a z ní Tatra JK 2500 znovu vyjede na světlo světa. Byl by to krásný pohled, bez ohledu na to, v jakém stavu dnes toto jedinečného sportovního kupátko je. 

user-avatar

Václav Pokorný

29. 11. 2017 | 05:00

Zavří­t reklamu